תל אפק (אנטיפטריס)

מתחם תל אפק הוא חלק מגן לאומי ירקון הכולל בתוכו גם את מתחם מקורות הירקון, ויחד הם נחשבים לריאה הירוקה של גוש דן. לכל אחד מהמתחמים ישנה כניסה נפרדת ואפשר לבקר בשניהם באותו כרטיס כניסה. כמו כן ישנו שביל הליכה המחבר בין שני המתחמים.
בפוסט זה אני אתאר את מתחם תל אפק המוכר גם בשם אנטיפטריס.

במתחם תל אפק ישנם מרבדי דשא גדולים, חורשת אקליפטוסים גדולה, בה מפוזרים שולחנות קק”ל רבים, בריכת שכשוך לילדים, בריכת הנופרים ומס’ מסלולי הליכה. אפשר לערוך פיקניק ומותר להדליק אש. אני אתאר את שביל החצבים- זהו מסלול מעגלי קצר העובר במס’ נקודות עניין.

תל אפק
בריכת השכשוך

שביל החצבים

בסמוך לבית הקפה ישנה חניית עפר וממנה יוצא שביל החצבים. תחילת המסלול בסמוך לבריכת החורף- זהו מקווה מים עונתי, עצמאי, המתמלא בחורף ומתייבש בקיץ ובית גידול ייחודי למיני צמחים ובעלי חיים, בעיקר צפרדעים וקרפדות. אתם תראו אקווריום פתוח ומפלס המים בו משקף את כמות הגשמים שירדה בחורף.

שביל החצבים נסלל בשנת 2011 כאשר החלה תנופת הבניה בראש העין הסמוכה. כדי להציל מיני צמחים רבים ובעיקר חצבים בוצעה העתקה שלהם אל תל אפק. תלוי מתי תגיעו, אבל לאורך השביל תפגשו חצבים, פטל קדוש, חבלבל, בן חצב יקינטוני, גזר קיפח, כלך מצוי, חרדל לבן, מכנף נאה, שיזף ועוד מיני צמחים.

לאחר כ- 500 מ’ תגיעו לשרידי אודאון מהתקופה הרומית. אודאון זהו תיאטרון קטן שהכיל כמה מאות מקומות ישיבה ושימש בעיקר למופעי מוזיקה ולהקראת מחזות ומכאן שמו, מהמילה אודיו.

תל אפק
האודאון

מהאודאון תמשיכו עם השביל כ- 100 מ’ ותראו שלט המכוון לאנדרטה. זוהי אנדרטה לזכר הנופלים בקרבות שנערכו באזור זה במלחמת יום העצמאות.

מהאנדרטה תחזרו לשביל הראשי ותפגשו בשביל מרוצף. זהו הקארדו של העיר אנטיפטריס. קארדו זהו הרחוב הראשי, המדרחוב של הערים הרומיות. המלך הורדוס כבש את העיר, שיפץ אותה וקרא לה על שם אביו אנטיפטר.

נמשיך עם השביל לכיוון המבצר, נקיף אותו משמאל לפי השילוט ונכנס אליו דרך הכניסה המקורית.

המבצר

המבצר מכונה “מבצר אנטיפטריס”, אבל זו טעות מכיוון שהמבצר נבנה הרבה הרבה שנים מאוחר יותר, זהו מבצר מהתקופה העות’מנית מהמאה ה- 16. הוא נבנה על שרידי הקארדו הרומי. שמו של המבצר היה “בינאר באשי” שפירושו ראש המעיינות, אך משום מה השם אנטיפטריס דבק בו.

בתחומי המבצר ניתן לראות ממצאים ארכיאולוגיים מהתקופה הכנענית (מאה 18 לפנה”ס)- מקדש כנעני שעבר שחזור. ישנו כאן מקדש מצרי מהמאה 12 לפני הספירה ואת המבצר מהתקופה העו’תמנית. מגדל שמירה אחד השתמר וניתן לטפס אליו ולהביט על הנוף הנשקף לכל עבר.

תל אפק
שרידי הקארדו והממבצר

נצא מהמבצר דרך הפתח בחומה המזרחית, נפנה שמאלה ומיד נראה מימין לנו שרידי מבנים. אלו הם השרידים של מפעל המים הבריטי.

מפעל המים הבריטי

בזמן שלטונם בארץ, הבריטים רצו להוביל מים לירושלים. במקום זה היו מאות נביעות של מים, ולכן הם הקימו כאן את מפעל המים ואת קו המים הראשון שהוביל מים לירושלים. המפעל כלל מס’ מבנים לצורך השבחת המים ולאורך הדרך לירושלים היו מס’ תחנות “הזנקה” שעזרו לדחוף את המים במעלה ההר לירושלים. בין התחנות שהשתמרו ניתן למצוא את התחנה בשער הגיא ואת התחנה בשואבה. הייתה תחנה נוספת בלטרון שפוצצה במרד הערבי הגדול.

תל אפק
האגם המלאכותי

ממשיכים עם השביל וממול מופיע האגם המלאכותי הגדול והמרשים. כאן עומדות לפניכם שתי אפשרויות-

אפשרות ראשונה היא לפנות שמאלה לכיוון בריכת הנופרים, מרחק של כ- 2 ק”מ הלוך חזור. בריכת הנופרים, היא בריכת מים הניזונה ממקורות הירקון, מוקפת צמחיית מים ומכוסה בצמח הנופר הצהוב שהוא אנדמי לישראל (צומח רק בישראל). בחודשי הקיץ הנופר פורח בפריחה צהובה מרשימה.

אפשרות שנייה העומדת בפניכם, היא לפנות ימינה לכיוון תחילת המסלול, לערוך פיקניק בחורשה, לשכשך בבריכות השכשוך או כל דבר אחר שבא לכם.

לסיכום

  • מתאים למשפחות
  • מתאים לפיקניק כולל מנגל
  • בריכת שכשוך לילדים
  • חי וצומח
  • ארכיאולוגיה
  • שעות כניסה ומחירים כפי שמופיע באתר רט”ג

עוד בסביבה

  • גן לאומי מגדל צדק
  • מתחם מקורות הירקון
  • תל חדיד
  • יער בן שמן

אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם אוהבים לטייל ולגלות מקומות חדשים. לעוד המלצות תעקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק והירשמו גם כמנויים לערוץ היוטיוב שלי.

ניווט לגן לאומי תל אפק

לעוד המלצות במרכז לחצו כאן

לעוד מסלולי משפחות לחצו כאן

חזרה לדף הבית