נחל כלח עליון

עוד מסלול נהדר מבית היוצר של הכרמל – נחל כלח, המתפתל בחלקו הצפוני של הר הכרמל ומתאים לטיול משפחות.

המסלול קווי באורך של כ- 3.5 ק”מ ומצריך הקפצת רכבים קצרה של 5-6 דקות נסיעה.

תחילת המסלול בחניון יד לבנים ליד צומת דמון וסיומו בחניון פיתולים, ליד קיבוץ בית אורן.

תיאור המסלול

תחילת המסלול בחניון יד לבנים ליד צומת דמון. במקום ישנם שולחנות, שירותים ואפשרות להדליק אש. אנחנו אכלנו את ארוחת הבוקר שלנו בחניון, ולאחר מכן יצאנו למסלול (יש שלט המורה על כיוון ההליכה).

לתחילת מסלול נחל כלח

תחילת המסלול בהליכה קצרה וחשופה לשמש על סימון שבילים כחול. לאחר כ- 400 מ’ הגענו לצומת T ופנינו בו ימינה. המשכנו ללכת עם הסימון הכחול, חלפנו על פני עצי אלון גדולים ולאחר כ- 100 מ’ נכנסו לערוץ הנחל. “נבלענו” בתוך החורש הים-תיכוני, המאופיין בעצי אלון, אלה ארץ ישראלית ועצי קטלב אדומי הגזע. ההליכה במורד הנחל מרהיבה ומזכירה יער מהאגדות. קרני השמש כמעט ולא מצליחות לחדור מבעד לחורש הצפוף. גם בימים חמים הטחב מצליח לשרוד ולגרום לאווירה מיוחדת.

חלפנו על פני גת עתיקה, ירדנו מדרגות סלע קטנות ולא אתגריות ולאחר כ- 1.5 ק”מ הגענו לגשר אבן מעל ערוץ הנחל. סטינו קלות ימינה בעליה קצרה, נעזרנו במעקה והגענו לפיצול שבילים עם סימון אדום.
הגשר והשביל האדום הינם שרידי דרך מתקופת המנדט הבריטי, שקישרה את העיר חיפה עם שני יישובים קטנים ומבודדים ; בית אורן ויערות הכרמל (כיום חוות משמר הכרמל).

ערוץ הנחל המוצל
לטאה זריזה

פנינו שמאלה עם הסימון האדום, הלכנו על הגשר והתחברנו לדרך עפר רחבה כשמשמאלנו מצוק גבוה ומימיננו הנוף של הכרמל שברקע בולט המגדל של אוניברסיטת חיפה. לאחר כ- 300 מ’ הגענו למוקד הפריחה של השושן הצחור- בנקודה זו יש מקבץ של פרחים שפורחים על המצוק מצד שמאל. ישנה גדר שמונעת להתקרב אליהם ולטפס לכיוונם. השושן הצחור פורח בין סוף אפריל לאמצע מאי, אבל אל תתפסו אותי במילה, אתם יודעים לטבע חוקים משלו, יכול להיות שיפרח קצת לפני או קצת אחרי.

קצת על השושן הצחור

השושן הצחור הוא ערך טבע מוגן בישראל. הוא מתחיל לפרוח בסוף אפריל-תחילת מאי למשך כשבועיים-שלושה. השושן הצחור גדל בישראל, לפי הידוע, בכרמל ובשלושה אתרים בגליל העליון- נחל כזיב, הר שזור ורכס פקיעין.

זיהויו של השושן באומנות היהודית מתחיל בזיהויים מן הספרות התנ”כית למשל, יש המנסים לזהות את השושנה המוזכרת בספר הושע ובשיר השירים (”כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים, כֵּן רַעְיָתִי בֵּין הַבָּנוֹת”) לא כוורד כפי שנהוג לחשוב, אלא כשושן צחור.

באמנות של תקופת הבית השני השושן מקבל מקום של כבוד, החל מהופעותיו על מטבעות יהד מהמאה הרביעית לפנה”ס, דרך עיטורים על נרות חרס, חזיתות של מערות קבורה ועד לארונות קבורה.

שושן צחור מסמל עבור הנוצרים את בתוליה של מרים, אמו של ישו. ציורים רבים שנעשו בידי אמנים אירופאיים מתקופות שונות בהיסטוריה מתארים את מרים עם פרח השושן הצחור. הפרח בולט במיוחד בציורי הבשורה בהם מופיע המלאך גבריאל לפני מרים, המבשר לה כי תלד את בנו של האלוהים, לעיתים קרובות כשהוא אוחז בידו את הפרח.

חשיבותו של השושן הצחור כסמל בדת הנוצרית גרמה לאיסוף ולעקירה רבה של בצלי שושן בארץ ישראל ע”י צלבנים מאירופה, שהגיעו לארץ ישראל במסעות הצלב. עקירת הבצלים הביאה לכך שהשושן הצחור כמעט ונכחד מארצנו. כיום, הוא מוטבע על מטבע של השקל החדש.

יפיוף אמיתי

לאחר שהתפעלנו מיופיו וצילמנו מכל זווית אפשרית המשכנו ללכת על דרך העפר הרחבה, ולאחר כ- 250 מ’ נוספים פנינו שמאלה עם סימון השבילים האדום. הלכנו על השביל הרחב כשהנוף המשגע של הכרמל מלווה אותנו ולאחר כקילומטר הגענו לסוף המסלול לחניון פיתולים. גם בחניון זה ישנם שולחנות פיקניק ושירותים מסודרים.

קיפודן מצוי

הגענו עד לכרמל, אז כמובן שאי אפשר בלי כנאפה – נסענו לעוספיה לכנאפה המפורסם “כנאפה אלאמין”. המקום נמצא בתוך בית והכנאפה מוגשת לחצר עם נוף משגע של הכרמל. היה כל כך טעים שלקחנו גם הביתה.

לסיכום-

מסלול טיול קליל, המתאים למשפחות באורך של 3.5 ק”מ, הליכה ב”מנהרת צל” עם אוירה של יער מהאגדות ונוף מרהיב של “שוויצריה הקטנה”. אם תגיעו בסוף אפריל-תחילת מאי, תזכו לראות את פריחת השושן הצחור וגם אם לא, אז לא נורא, המסלול יפה מאוד, עם חורש ים תיכוני ופריחה עונתית.

עוד בסביבה

• דלית אל-כרמל ועוספיה
  • חוות הסוסים בבית אורן
  • היצע גדול של חניונים לפיקניקים
  • מגוון של מסלולי הליכה בכרמל

מומלץ לבדוק לפני כל טיול את תחזית מזג האוויר ואת המבזקים באתר רשות הטבע והגנים.

אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם אוהבים לטייל ולגלות מקומות חדשים. לעוד המלצות תעקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק והירשמו גם כמנויים לערוץ היוטיוב שלי.