מעיינות הסטף

מעיינות הסטף במדרונות המערביים של הרי ירושלים שימשו בעבר הרחוק את תושבי המקום להשקיית חלקות חקלאיות. כיום, משחזרים את החקלאות הקדומה ומגדלים, ממש כמו בימי המקרא, גני ירק שמקבלים את מימיהם בתעלות מים ובוסתנים של עצי פרי ארצישראליים – זית, גפן, תאנה, שקד ורימון, המעניקים לנוף מראה ירוק ורענן במשך כל השנה.

פיתוח אתר הסטף מנוהל ע”י קק”ל שגם הכשירה מספר שבילי הליכה. אני אתאר את אחד המסלולים אשר עובר בשני מעיינות ומתאים למשפחות, זהו שביל ה”בעל”.

המסלול קווי ולכן מצריך הקפצת רכבים ממש קצרה של מספר דקות. תחילת המסלול בחניון העליון של הסטף וסיום המסלול בחניון התיכון של הסטף. ווייז מכיר את שניהם ובכל מקרה בסוף הפוסט יהיו לכם קישורים לווייז.

אז יצאנו חמישה זוגות של חברים לשבת של כיף במרכז הארץ ויחד איתנו טיילו מלא מלא משפחות שיצאו לטייל וליהנות ממזג האוויר הנפלא של האביב. ידעתי שהמסלול קליל ונוח, אז לקחנו איתנו את לואי, השיצו שלנו.

תיאור המסלול

בחניון העליון של הסטף התחלנו ללכת לכיוון קצה החניה לעבר תחילת המסלול שמתחיל עם סימון שבילים ירוק. אחרי הליכה קצרה פנינו ימינה לסימון שבילים כחול ושילוט שמכוון לשביל הבעל.

קצת על ה”בעל”

הבעל היה אל הגשם הכנעני. כאשר הכנענים רצו שירד גשם הם התפללו לאל הגשם שיוריד להם גשם. חקלאות בעל היא חקלאות שמתבססת על מי גשמים בלבד ולא על השקיה. העצים שמתקיימים מסוג חקלאות זה הם: הזית, השקד והגפן.

לאחר שפנינו ימינה עם הסימון הכחול הלכנו בשביל נוח עם פריחה יפה מסביב ונוף הרי ירושלים שנגלה לנו מכל עבר. בדרך עברנו ליד בור מים, שריד לתקופה שבה אספו ככה מי גשמים.

מעיינות הסטף

אחרי הליכה של פחות מקילומטר הגענו לכביש (אותו כביש פנימי שנסענו בו בהקפצת הרכבים). חצינו את הכביש בזהירות, פנינו שמאלה והמשכנו עם הסימון הכחול של שביל הבעל.

בנקודה הזו של החיבור עם הכביש יש אפשרות ללכת לעין סטף מבלי להמשיך בשביל הבעל, כך שמי שרוצה לקצר את המסלול יכול לעשות את זה. אתם תראו שילוט שמכוון לעין סטף. זה מקצר את המסלול בקילומטר בערך.

אנחנו המשכנו ללכת בשביל הבעל הנוח כשמסביב לנו שרידי מבנים עתיקים וטראסות חקלאיות עם עצי פרי. עברנו בחורשת עצי אלון ענקיים ולאחר הליכה של כקילומטר וקצת נוספים הגענו לפיצול שבילים ירוק ושילוט שמכוון לעין סטף. פנינו שמאלה והלכנו לכיוון עין סטף.

עין סטף

מקום מעולה לעצירה ולמנוחה ולשכשוך רגליים במים. למעיין יש שתי בריכות שכשוך קטנות שמחוברות ביניהן בניקבה. נכנסים מהחלק העליון של הניקבה ויוצאים בחלק התחתון. יש צורך לזחול. חוויה נחמדה מאוד לילדים. תביאו איתכם פנסים. מבריכת השכשוך המים נשפכים לבריכה גדולה ועמוקה.

הניקבה בעין סטף
עין סטף

מעין סטף חזרנו בשביל הירוק שבו הגענו והלכנו כ- 200 מטרים לפי השילוט לעין ביכורה. בדרך תראו מימינכם ערוגות מעובדות ואת הרי ירושלים.

עין ביכורה

עין ביכורה נפתח לציבור בפברואר 2023 לאחר שהיה סגור במשך מספר שנים. גם מעיין זה, כמו עין סטף, נובע מתוך ניקבה ונשפך לתוך בריכה. הניקבה כאן היא גבוהה, כך שאין צורך לזחול, אבל כן תצטרכו פנסים. הכניסה והיציאה הן מאותו המקום.

לאחר הביקור בעין ביכורה חזרנו באותה דרך לכיוון עין סטף ועלינו במדרגות שהובילו אותנו לחניון התיכון, שם השארנו את רכב ההקפצה בבוקר. הנהגים עלו לחניון העליון והביאו את הרכבים כדי לאסוף את כולם.

אז מה היה לנו?

מסלול הליכה קווי מתאים למשפחות באורך של קצת פחות מ 3 ק”מ, שרידי מבנים עתיקים, שחזור שיטות חקלאות קדומה, נופים יפים של הרי ירושלים ושני מעיינות זורמים וכל זה במרכז. בילוי מושלם למי שלא רוצה לנסוע רחוק.

עוד בסביבה

אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם אוהבים לטייל ולגלות מקומות חדשים. לעוד המלצות תעקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק והירשמו גם כמנויים לערוץ היוטיוב שלי.