נחל מערה ומערת התאומים

המסלול בנחל מערה ומערת התאומים הוא מסלול טיול שיש בו את כל מה שצריך לטיול מוצלח- צעידה בערוץ נחל לצד בוסתנים, פריחה עונתית, שרידי חורבה עתיקה, תצפיות מרהיבות, והדובדבן שבקצפת- ביקור במערת התאומים, בה מתגוררת אוכלוסיית עטלפים ענפה ובתוכה מעיין קטן ואגדה נפלאה על שם המערה. הצטיידו בפנסים וצאו לטיול מענג!

אל המסלול בנחל מערה יצאנו חמישה חברים, לקחנו יום חופש מהעבודה וטיילנו בו באמצע השבוע, לאורך המסלול פגשנו בזוג מטיילים אחד בלבד.

המסלול קווי ולכן נדרש להגיע עם שני רכבים לצורך ההקפצה. נקודת ההתחלה היא בחניון נס הרים ונקודת הסיום היא בחניית מערת התאומים. ווייז מכיר את שניהם ובכל מקרה בסוף הפוסט יש קישורים לווייז.

הגענו תחילה לנקודת הסיום של הטיול, צמצמנו רכבים ובחניון השארנו רכב אחד שישמש להקפיץ את הנהגים חזרה לנקודת ההתחלה ונסענו עם לתחילת המסלול לחניון נס הרים.

חניון נס הרים הוא חניון מסודר עם שולחנות גדולים, ככה שאתם יכולים לערוך בו את ארוחת הבוקר שלכם. אנחנו אכלנו כאן את ארוחת הבוקר, הרמנו כוסית אוזו (כן כן..הקפה הגיע יותר מאוחר) ויצאנו לדרך.

מהחניון הלכנו כ- 300 מ’ על דרך עפר רחבה לא מסומנת עד שהגענו לתחילת המסלול לשביל רחב מסומן אדום. הלכנו בשביל במגמת ירידה עד לפיצול שבילים עם סימון שחור. בנקודה זו פנינו שמאלה עם השחור והתחלנו לטפס בשביל צר. הטיפוס קצר ובסופו מגיעים לשרשרת של מערות קארסטיות ששוות ביקור. אז קחו לכם כמה דקות ותיכנסו פנימה.

נחל מערה

מהמערות המשכנו ללכת עם סימון השבילים השחור בדרך צרה אבל נוחה. לאחר כקילומטר של הליכה הגענו לפיצול שבילים נוסף בצבע אדום. כעיקרון המשך הדרך היא למעלה אל חירבת בית עיטאב, אבל אני מציע לכם לפנות ימינה ולסטות קלות מהדרך לכיוון עין חוד, משהו כמו 50 מ’ ולאחר מכן לחזור באותה דרך ולטפס למעלה. עין חוד הוא מעיין שכבה שמימיו שימשו את תושבי האיזור בתקופות קדומות. המעיין נובע מתוך מבנה אבן קטן ומימיו זורמים לשוקת קטנה, ואכן פירוש שמו הערבי של המעיין הוא מעיין השוקת. כ-20 מ’ במעלה המדרון חודר לאדמה פיר, שקרקעיתו היא חלק מנביעת המעיין.

חורבת בית עיטאב

מהמעיין, השביל מטפס לחורבת בית עיטאב. הכפר הקטן ששכן כאן נכבש במלחמת העצמאות במסגרת מבצע “ההר”. המבצע החל בליל 18 באוקטובר ונמשך ארבעה ימים. במבצע זה הרחיב צה”ל את שליטתו בפרוזדור ירושלים.
ממרפסת התצפית שבראש החורבה אפשר לראות את חורבות הכפר הכוללות פריטים ארכיטקטוניים מתקופות שונות ומתצפית נפלאה לכל עבר – הר חברון, הרי ירושלים, השפלה ומישור החוף. את הפסקת הקפה שלנו עשינו כאן, אל מול הנוף הנהדר.
חורבת בית עיטאב מזכירה בצורתה מבנה ריבועי מבוצר. יסודות המבנה, הבנויים אבני גזית יפות, הם כנראה מהתקופה הצלבנית.

חירבת בית עיטאב

למעוניינים במסלול מעגלי וקצר יותר, כתבתי פוסט נפרד לחירבת בית עיטאב. למעבר לפוסט לחצו כאן.

להמשך המסלול ירדנו ממרפסת התצפית והלכנו על שביל מסומן אדום. ההליכה מכאן היא במגמת ירידה. השביל עובר בין עצי חורש רבים, פריחה עונתית צבעונית ומרהיבה, לפעמים הלכנו בתוך ערוץ הנחל ממש והתגברנו על מפלי סלע קטנים ומשטחי סלע חלקים ויפים ולפעמים עברנו מגדה אחת שלו לגדה האחרת, בקיצור דרך יפה, מעניינת, מאתגרת במעט ומלאה בפינות קסומות להפסקה ולמנוחה.

לאחר כ- 6 ק”מ של הליכה הגענו אל משטח סלע גדול ומשופע, שמטיילים רבים מעדיפים לגלוש עליו. משטח זה הוא נקודת ציון לכך שאנחנו כבר קרובים מאוד למערת התאומים. כמובן שהשתעשענו קצת וגלשנו עליו כמה פעמים.

המגלשה

מערת התאומים

מערת התאומים, היא מערה קארסטית גדולה מאוד ויש בה כמה אולמות. היא נוצרה כתוצאה מהתמוססות הסלעים ממי גשם שהועשרו בפחמן דו-חמצני בעת שחלחלו לאדמה. בתנאים אלה נוצרת חומצה חלשה שממיסה את סלעי הגיר ויוצרת בהם חללים. תופעה זו ידועה בשם קארסט.
הביקור במערה מצריך פנסים. בחלל הגדול שבכניסה קבוע מעקה עץ היורד אל החלק הנמוך במערה. המעקה מוליך לדופן השמאלית של המערה ומשם ממשיכים למעקה נוסף המטפס בגרם מדרגות אל מעיין שמימיו נקווים בבריכה קטנטנה. האגדה מספרת שאישה עקרה שתתה ממי המעיין וילדה תאומים.

הכניסה למערת התאומים

למעוניינים לבקר במערה בלבד, יש להגיע לחניון מערת התאומים וללכת עם סימון השבילים האדום כ- 800-900 מ’ עד למערה ולחזור באותה הדרך. אם תמשיכו עוד 200 מ’ תגיעו גם למגלשה.

מהמערה המשכנו עם סימון השבילים האדום ולאחר פחות מקילומטר של הליכה הגענו אל חניית הרכבים, בה השארנו רכב אחד בבוקר.

מסלול קווי באורך של כ- 8 ק”מ העובר במספר נקודות עניין, חורש ים תיכוני ופריחה עונתית צבעונית, רובו במגמת ירידה, מתאים למשפחות שמורגלות בהליכה.

• מערת הנטיפים
  • בר בהר- בית קפה מסעדה עם נוף משגע
  • מספר יקבים

לטעימה קטנה מהמסלול היכנסו לסרטון שהכנתי עבורכם

אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם אוהבים לטייל ולגלות מקומות חדשים. לעוד המלצות תעקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק והירשמו גם כמנויים לערוץ היוטיוב שלי.