הר שוקף ונחל אורן

את המסלול של הר שוקף עשיתי לפני הרבה שנים והתחשק לי לעשות אותו שוב. אז יצאתי עם עוד 3 חברים בשבת בבוקר כשכל הדרך השמים קודרים והגשם מטפטף. היינו אופטימיים שהטפטוף יפסק עד שנגיע לכרמל. האופטימיות השתלמה.

המסלול הוא מסלול מעגלי של כ 8 ק”מ שמתחיל בחניון האגם ממנו עולים לכיוון הר שוקף, מתחברים לשביל ישראל, יורדים לבקעת אלון וחוזרים לחניון האגם דרך נחל אורן.

כאמור, תחילת המסלול וסיומו בחניון האגם (ווייז מכיר), חניון חינמי הכולל שירותים ושולחנות וניתן להבעיר בו אש (בזהירות כמובן).

התחלנו ללכת בשביל מסומן אדום מהצד הדרומי של חניית הרכבים. טיפסנו במעלה השביל קצת יותר מקילומטר עד שהגענו לפיצול שבילים עם סימון של שביל ישראל. פנינו שמאלה להמשך הדרך שלנו ומנקודה זו הלכנו עם שביל ישראל.

לאחר כ 200 מ’, הגענו לשרידי התיישבות עתיקה מהמאה השלישית לספירה, עם בית בד, מאגר מים, בית כנסת ומערת קבורה.

המשכנו ללכת כשמדי פעם טפטף עלינו גשם אבל לא ברמה שהפריע. לאורך כל הדרך הייתה פריחה מדהימה של חורף בכל צבעי הקשת וכל רגע עצרנו לצלם…אי אפשר היה להפסיק לצלם.

המשכנו ללכת ולטפס ולאחר כקילומטר וחצי נוספים הגענו לפסגת הר שוקף. הנוף כאן משגע, רואים את ארובות תחנת הכח בחדרה מדרום, חיפה מצפון והים במערב. עצרנו כמה דקות להסדיר נשימה ולהינות מהנוף. מקום מושלם לעצירת מנוחה וקפה.

הר שוקף ונחל אורן

מהפסגה המשכנו ללכת על שביל ישראל בדרך עפר בערך עוד כ- 300 מ’ שלאחריהם הסימון יוצא שמאלה מדרך העפר ומתחיל לרדת בתלילות בין עצי החורש לעבר בקעת אלון. הירידה קצרה, בערך 800 מ’ אבל תלולה. ירדנו אותה לאט לאט ובזהירות כשבסיומה נחשפה מולנו בקעת אלון.

הגענו לבקעת אלון, שהיא למעשה התרחבות עמק נחל אורן. המשכנו ללכת עד להצטלבות דרכים. בנקודה זו שביל ישראל פונה ימינה ואנחנו פנינו שמאלה לדרך עפר רחבה עם הסימון הירוק לכיוון נחל אורן. במרכז הבקעה יש מעט שטחים מעובדים, ששייכים לתושבי הכפר הדרוזי עוספיה.

הלכנו על שביל העפר הרחב בערך כקילומטר ולאחר מכן פנינו שמאלה עם הסימון הירוק לתוך ערוץ נחל אורן. קטע ההליכה בתוך הערוץ כאילו לקוח מהאגדות, גבי מים מלאים אחרי הגשמים, חורש ים תיכוני שסוגר על הנחל ומדרגות סלע שמוסיפות לעניין, בקיצור מדהים.

הר שוקף ונחל אורן

בהמשך הדרך הגענו לעין אלון. מעיין עין אלון הוא חלק מנחל אורן. המים נובעים מתוך הסלע ונאספים אל בריכה רדודה. המיקום של המעיין קסום מאוד, סביבו יש המון עצים וחורש – מיקום מצוין לפיקניק ופק”ל קפה.

המשכנו עם השביל הירוק, ולאחר כ-500 מטר התחברנו לשביל אדום. חצינו איתו שרידי טחנת קמח, וכמה דקות לאחר מכן כבר הגענו לאגם, שמתמלא ממי נחל אורן. אפשר לעשות פה הפסקה אבל אנחנו המשכנו ולאחר 400 מ’ נוספים הגענו לסוף המסלול, לחניון האגם. סיימנו את המסלול בארבע שעות כולל הפסקת קפה אחת.

מסלול מעגלי באורך של כ- 8 ק”מ בדרגת קושי בינוני בעיקר בגלל הירידה התלולה מהר שוקף אל בקעת אלון. המסלול חשוף ברובו לשמש, אז לא הייתי עושה אותו בימים חמים ולא מיד אחרי גשם, אז הוא יהיה בוצי ומחליק. הנוף, הצמחייה והפרחים לאורך המסלול עוצרי נשימה.

• האנדרטה לזכר נספי אסון השריפה בכרמל
  • חוויית הרוכבים בקיבוץ בית אורן
  • הכפרים הדרוזים דליית אל-כרמל ועוספיה

לטעימה קטנה מהמסלול היכנסו לסרטון שהכנתי עבורכם

אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם אוהבים לטייל ולגלות מקומות חדשים. לעוד המלצות תעקבו אחרי באינסטגרם, בטיקטוק ובפייסבוק והירשמו גם כמנויים לערוץ היוטיוב שלי.