נחל צרור וגב צרור

מכירים את זה שאתם מתכננים משהו אחד ובסוף עושים משהו אחר? זה מה שקרה עם המסלול הזה. ישנו בבי”ס שדה “שדה בוקר” והתכנון שלנו היה לנסוע למכתש רמון ולעשות את המסלול של שן רמון והר גוונים. החברים שהיו איתי ביקשו שינוי מסלול, זכרתי את נחל צרור, פתחתי מפות, ראיתי שהוא מתאים לנו ויאללה יצאנו לדרך.

המסלול מעגלי וניתן להתחיל אותו מ 2 נקודות שונות:

אפשרות ראשונה (אותה עשינו) באורך של כ- 14 ק”מ. המסלול מתחיל ומסתיים במדרשת בן גוריון הסמוכה לקיבוץ שדה בוקר. מחנים את הרכב במשרדי הקבלה של בי”ס שדה שדה בוקר והולכים דקה-שתיים לתחילת המסלול.

אפשרות שנייה היא להגיע עם רכב 4X4 לקצה מנחת המטוסים של שדה בוקר, להחנות את הרכב ולהתחיל את המסלול בסימון השחור של מעלה צין. אורך המסלול הקצר הוא כ- 8 ק”מ.

התחלנו ללכת בטיילת של המדרשה כשמימין לנו נחל צין המתפתל ומעלה דבשון. זו טיילת מקסימה עם מספר פרגולות לאורכה וספסלים למנוחה לתצפית על הנוף של בקעת הצינים. סימון השביל הוא בצבע ירוק. הלכנו בו כ- 2.5 ק”מ עד למפגש עם סימון שבילים אדום. בנקודה זו יש אפשרות ללכת לתצפית על הבקעה כשמסביב ישנו פיסול סביבתי שמורכב ממסילות ברזל עתיקות. ההליכה לתצפית מאריכה את הדרך ב 600 מטרים. אנחנו הלכנו לתצפית, ממליץ גם לכם. מהתצפית חזרנו למפגש שבילים ירוק-אדום שהיינו בו קודם והמשכנו עם הסימון האדום.

נחל צרור וגב צרור

הלכנו עם הסימון האדום, חלפנו על פני מצד עתיק – מצד צין ואנדרטה קטנה לזכרו של איתן מינץ, חבר קיבוץ שדה בוקר שנספה בדרכו לסלע האדום – פטרה, בשנות ה- 50. הלכנו עוד כקילומטר והגענו למעלה צין שמסומן בסימון שבילים שחור. עד לנקודה זו הדרך הייתה מישורית ונוחה. התחלנו לרדת את מעלה צין, זו דרך ג’יפים רחבה ונוחה, הירידה מתונה.

ירדנו בשביל כ 1.5 ק”מ עד למפגש עם סימון שבילים כחול. פנינו שמאלה לשביל הכחול ונכנסנו לערוץ נחל צרור. הנוף היה שונה בתוך הערוץ, משני הצדדים הקיפו אותנו הרים, עצי שיטה צומחים בערוץ ושאריות של מים מהגשם שירד מספר ימים קודם. ההליכה עכשיו במגמת עלייה מתונה אבל נוחה.

הלכנו עוד קילומטר וחצי במעלה הנחל והגענו לגב צרור. שימו לב שצריך לסטות מעט מהמסלול לכיוון סימון שבילים שקוף כדי להגיע אל הגב. גב צרור הוא למעשה תחתית המפל. כאשר הגב מלא, זוהי פינה נהדרת למנוחה ולרחצה (באחריות המטיילים בלבד). כאשר הגענו הגב היה ריק ממים, אבל זו עדיין נקודה טובה למנוחה ולתצפית.

אני בתוך הגב הריק

חזרנו מהגב חזרה אל השביל, אל המשך הטיפוס על הר צרור. העלייה חדה אבל קצרה. הדרך זרועה בסלעי צור גדולים ובעלי צורה יפה. הלכנו קילומטר וחצי נוספים והגענו לפיצול שבילים עם סימון ירוק שמוביל לתצפית על כל הדרך שעשינו. הלכנו אל התצפית וחזרנו אל הסימון הכחול, סה”כ 400 מטרים הלוך-חזור. המשכנו ללכת עם השביל הכחול עד לפיצול שבילים עם סימון אדום. פנינו שמאלה עם הכחול, הגענו לשיא הגובה, מצאנו מקום נוח לישיבה ופתחנו פק”ל קפה מול הנוף העוצמתי של המדבר.

לא התחשק לנו לקום, אבל אין ברירה חייבים לחזור הביתה, המשכנו עם השביל הכחול עוד 2.5 ק”מ. השביל רחב ונוח, מתחיל בירידה וממשיך במישור עד לפיצול עם השביל השחור שבו ירדנו את מעלה צין בתחילת היום ובסמוך למנחת המטוסים.

נחל צרור וגב צרור

בנקודה זו ישנו גם סימון שבילים אדום. אוטוטו מסיימים את המסלול. הלכנו קילומטר וחצי עם האדום חזרה עד למדרשה.

מסלול מאתגר באורך של 14 ק”מ עם נופי מדבר בראשיתיים, הזענו, התנשפנו אבל נהנינו מאוד, בקיצור שווה את המאמץ.

• העיר הנבטית עבדת
  • עין עבדת
  • קבר בן גוריון
  • אין לבצע את המסלול בימים של חשש לשיטפונות.
  • המסלול חשוף לשמש ואינו מתאים לימי הקיץ החמים.
  • מספר קטעים במסלול חולפים בקרבת מצוקים ומפלים, ויש לנקוט בזהירות המתבקשת.
  • הגב אינו אתר רחצה מוסדר, הכניסה למים באחריות המטיילים בלבד.

לטעימה קטנה מהמסלול היכנסו לסרטון שהכנתי עבורכם

אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם אוהבים לטייל ולגלות מקומות חדשים. לעוד המלצות תעקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק והירשמו גם כמנויים לערוץ היוטיוב שלי.