גן לאומי מגדל צדק

גן לאומי מגדל צדק הוא גן לאומי חדש הממוקם בצמוד לראש העין. הוא נחנך בשנת 2021 ומנוהל ע”י רשות הטבע והגנים. הגן מונגש כמעט במלואו והוא כולל שבילי טיול מונגשים להולכי רגל ולרוכבי אופניים, מצודה קדומה מהתקופה הצלבנית שממנה נשקף נוף פתוח ומרהיב, תל עם מספר קברים מתקופות שונות, נקודת תצפית מוצלת עם פרגולה בצפון הגן, פינות ישיבה עם שולחנות פיקניק ובריכת חורף עשירה בערכי טבע. כמו כן, בדרום הגן נעשו עבודות שיקום למחצבות הישנות.

מגדל צדק
המצודה

קצת היסטוריה

מיקומו של גן לאומי מגדל צדק הפך אותו לאתר בעל היסטוריה עשירה, מגוונת ורבת שנים. בשטח שבין מגדל צדק ובין תל אפק הסמוך עברו דרכים קדומות, בהן הדרך הבינלאומית המכונה גם “דרך הים”, ולכן השטח נקרא מעבר אפק. באזור הגן הלאומי נמצאו שרידי יישוב רבים מתקופות שונות, החל מהמאה ה-8 לפנה”ס. בימי בית שני שכן כאן יישוב יהודי ושמו “מגדל אפק”. ככל הנראה הרומאים החריבו את היישוב בימי המרד הגדול.

בתקופה הצלבנית הוקם בראש הגבעה מבצר מפואר ושמו “מירבל”, שפירושו “פלא היופי”. במאה ה-12 נכבש המבצר ונחרב בידי הצבא האיובי בפיקודו של סלאח א-דין.

הכפר מַגְ’דַל יַאבִַּא (או מַגְ’דַל אל-צַּאדק) הוא אחד מהכפרים הגדולים שהיו באזור שבין הדום השומרון ומישור החוף. הכפר נזכר במאה ה-13 בשם מג’דל יאפא. עם היחלשות השלטון העות’מאני במאה ה-18 החל לעלות כוחם של שייח’ים מקומיים.

השייח’ צאדק אל ג’מאעיני מהכפר מג’דל יאבא שיפץ את המצודה הצלבנית והפך אותה לבית אחוזה. הכפר המשיך להתפתח בזכות יתרונותיו הגיאוגרפיים: הקרבה ליפו ושווקיה, הזדמנויות התעסוקה במחצבות ובמחנות הצבא הבריטי הסמוכים, הקרבה למסילת הברזל והבעלות על האדמות הפוריות שבהן ניטעו פרדסים.

עם התפתחות ההתיישבות היהודית במישור החוף בראשית המאה ה-20, התרבו המחצבות באזור. תעשיית האבן פרחה ובתקופת השיא פעלו בסביבה כ-35 כבשני סיד ומחצבות אבן.

מגדל צדק
חצר המצודה

בין השנים 1937–1947 היה במגדל צדק מחנה עבודה ושמירה עם אופי של היאחזות צבאית. יצחק שדה, לימים מפקדו הראשון של הפלמ”ח, הקים את הפו”ש (פלוגות השדה) וארגן במגדל צדק את פעילות הנוטרים. הנוטרים היו שוטרים יהודים שפעלו מטעם המשטרה הבריטית בתקופת המרד הערבי והגנו על יישובים, על מפעלים ועל דרכים, אך בפועל הם היו כפופים לארגון ה”הגנה”. פעילותם של הנוטרים אפשרה לתעשיית האבן לפעול במגדל צדק וסייעה להגן על פתח תקוה ועל מעיינות הירקון הסמוכים.

כאשר פרצה מלחמת העצמאות הורע המצב הביטחוני באזור, והוחלט להפסיק את העבודה היהודית במפעלי מגדל צדק ולהסיג את כוח השמירה של לוחמי ההגנה. כוחות עיראקים השתלטו על שטחי המחצבות וכן על ראש העין הסמוכה, על תחנת הרכבת ועל מעיינות הירקון שמהם נשאבו מים לירושלים.

בליל ה-12 ביולי 1948 כבש גדוד 32 של חטיבת אלכסנדרוני את מגדל צדק וראש העין במבצע “בתק”.

בשנות ה-70 נזנחו המחצבות במקום והפכו לאתרי פסולת. בשנת 1994 הוכרזה המצודה “גן לאומי”. בשנת 2005 הורחב מתחם הגן, ומאז ועד היום נערכות בו עבודות שיקום נרחבות.

מגדל צדק

החי והצומח בגן

בגן לאומי מגדל צדק קיים מגוון גדול של בע”ח בזכות רצף השטחים הפתוחים בין הרי השומרון ושטחי הגן. ניתן למצוא בגן מיני יונקים גדולים כמו צבוע מפוספס, תן זהוב, שועל מצוי וצבי ארצישראלי. הגן ממוקם על ציר נדידת עופות וחוצים אותו מיליוני עופות נודדים בשנה וכן עופות דורסים. בבריכות החורף ניתן למצוא סוגים שונים של דו חיים ביניהם קרפדה, אילנית וצפרדע.

הצומח בגן משתייך בעיקר לצומח הים תיכוני. עבודות השיקום והפיתוח של האתר כללו נטיעות של עצי פרי וצמחי נוי רבים לאורך השבילים.

מסלולי טיול בגן

  • מסלול המצודה- מסלול באורך של כקילומטר וחצי המוביל מהחניון התחתון אל תוך מצודת צדק. המסלול סלול ומונגש. ניתן לבקר בתוך חדרי המצודה ולצפות בסרטון באורך של 12 דקות.
  • מסלול סובב מצודה- מסלול הליכה מונגש, המטפס מהכניסה המערבית של הגן אל המצודה. המסלול מקיף את המצודה וצופה אליה ואל עבר ברכות החורף ושטחי המחצבות וכבשני הסיד ששוקמו. אורך המסלול כקילומטר וחצי.
  • גבעת הקברים- מסלול הליכה המתאים באורך של כקילומטר, המשלב תצפיות יפות ופריחה מרהיבה באביב. המסלול עובר לצד קבר שייח’ הצופה אל המצודה, מטפס אל ראש הגבעה ממנה נשקפים נופי ראש העין, יישובי השרון והשפלה וממשיך בין בורות מים ומערות קבורה מימי בית שני. המסלול אינו מונגש.
  • מסלול האבן- מסלול העובר בין המחצבות הישנות, כבשני הסיד ובריכת החורף.
מגדל צדק

לסיכום

בגן ישנם מסלולי הליכה רבים ומגוונים, כך שתמצאו אחד או יותר שיתאים לכם. לאורך השבילים ישנם ספסלים ופרגולות לצל.

הגן מוגדר כגן ללא עשן ולכן הדלקת אש אסורה, ניתן לערוך פיקניק בשטח הגדול בכניסה לגן הלאומי.

ניתן לבקר במצודה ולהיכנס לחדרים השונים בה. ישנו סרטון באורך של 12 דקות הממחיש את ההיסטוריה של המקום.

הגן הלאומי מגדל צדק עדיין בתהליכי פיתוח. בעתיד ייפתחו מסלולי הליכה נוספים, מתחמי ביקור וחדרי הקומה השנייה במצודה.

שעות הכניסה והמחירים הם כפי שמופעים באתר רט”ג

עוד בסביבה

  • גן לאומי תל אפק
  • יער בן שמן
  • תל חדיד

אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם אוהבים לטייל ולגלות מקומות חדשים. לעוד המלצות תעקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק והירשמו גם כמנויים לערוץ היוטיוב שלי.

ניווט לגן לאומי מגדל צדק

לעוד טיולי משפחות לחצו כאן

לעוד טיולים באזור המרכז לחצו כאן

חזרה לדף הבית