נחל קטלב

בהכי ספונטני שיש החלטנו לטייל בנחל קטלב גם בגלל שהוא קצר וגם בגלל המרחק מהבית. בשעה 11:15 כבר היינו על המסלול שמתחיל ליד בית הקפה “בר בהר” ליד מושב בר גיורא בהרי יהודה.

בנחל קטלב ישנם מספר אפשרויות טיול- קווי קצר, מעגלי ארוך או מעגלי קצר (דרך נופית). בפוסט זה אני אתאר לכם את המסלול הקווי.

המסלול קווי ולכן מצריך הקפצת רכבים. תחילת המסלול בחניון נחל קטלב וסיומו בתחנת הרכבת הישנה של בר גיורא. בסוף הפוסט יש לכם מיקומי ווייז לנקודות ההתחלה והסיום. אורכו של המסלול כמעט 3 ק”מ וכולו במגמת ירידה.

מהחניה יוצא שביל בסימון שחור לעבר נחל קטלב ואיתו ירדנו כל הדרך עד לסיום המסלול. הנחל, שנקרא על שם עצי הקטלב הרבים הפזורים לאורכו, הינו יובל של נחל שורק שנשפך לים התיכון ליד קיבוץ פלמחים. לקריאת פוסט שכתבתי על המסלול של שפך נחל שורק לחצו כאן.

תחילת ההליכה בשביל מתפתל וחשוף לשמש, פריחה אביבית ליוותה אותנו לאורך הדרך ונוף הרי ירושלים הוסיף לתפאורה המושלמת.

נחל קטלב

לאחר כ- 600 מ’ הגענו לעין גיורא. זהו מעיין קטן הנובע לתוך בריכת אבן אטומה. המעיין לא תמיד נובע ונכון לאביב 2024 הבריכה הייתה ריקה ממים. בעבר, מסביב למעיין גדלו בוסתנים שכללו בעיקר עצי שקד וזית אך כיום נמצא בעיקר צמחי בר.

עין גיורא

המשך המסלול

מעין גיורא המשכנו ללכת עם השביל המסומן שחור. בחלק זה המסלול מוצל ומשני צידי השביל ליוו אותנו נציגי החורש הים תיכוני- האלון המצוי, האלה, החרוב, וכמובן הקטלב אדום הגזע.

נחל קטלב

לאחר כ 700 מ’ נוספים הגענו לעין קטלב שהיו בו מים. ליד המעיין ישנו סכר בטון ישן ושבור. סכר זה הוקם בימי המנדט הבריטי ושימש לאגירת מים ששימשו להסקת דודי קטרי הרכבת שנעו משנת 1882 בקו הרכבת ההיסטורי ת”א-ירושלים.

המשכנו עם השביל למטה לעבר נחל שורק. בדרך ראינו טרסות אבן המעידות על השימוש החקלאי שנעשה בקרקע בתקופות קודמות. לאחר הליכה של כ-1.5 ק”מ באפיק הנחל, שאותנו מלווה צינור בטון גדול המשמש להעברת מי שתייה לישובים בר גיורא ורמת רזיאל, הגענו לגשר הרכבת. עברנו מתחת לגשר האבן וכמה דקות הליכה נוספות הגענו לנחל שורק הזורם. חצינו אותו על גבי גשר ברזל והגענו לחנייה בה המתין רכב ההקפצה.

אז מה היה לנו

מסלול קווי קצר ומקסים בדרגת קושי בינונית. ההליכה יכולה להיות מעט מאתגרת אך חווייתית, בעיקר באזור המפלונים ומדרגות הסלע.

המסלול מתאים כמעט בכל עונות השנה אך בחורף, לאחר הגשמים, הוא פחות מומלץ מאחר והשביל עלול להיות בוצי ומחליק.

עוד בסביבה

לטעימה קטנה מהמסלול היכנסו לסרטון שהכנתי עבורכם

אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם אוהבים לטייל ולגלות מקומות חדשים. לעוד המלצות תעקבו אחרי באינסטגרם, בטיקטוק ובפייסבוק והירשמו גם כמנויים לערוץ היוטיוב שלי.