שמורת מעיינות גיבתון

שנים רבות הייתה שמורת עינות גיבתון סגורה למטיילים, אבל בינואר 2023, לאחר שעברה שיקום ובניית גשרים צפים ומגדל תצפית, נפתחה השמורה לקהל המטיילים.

אז אחרי כמה חודשים החלטנו שגם אנחנו רוצים לראות ולטייל בשמורה החדשה, ומכיוון שהיא במרחק חצי שעה נסיעה מהבית לקחנו את הבוקר באיזי, התעוררנו ביקיצה טבעית, שתינו קפה בבית ארגנו תיק קטן עם מים ופירות ויצאנו לדרך.

ניתן להגיע אל השמורה בשתי דרכים – האחת דרך החניון של תחנת הרכבת במזכרת בתיה והשנייה היא דרך מושב יציץ. אנחנו בחרנו בדרך השנייה. כיוונו את הוויז לשמורת טבע עינות גיבתון-יציץ.

תיאור המסלול

הווייז הביא אותנו לחניה של בית העלמין של מושב יציץ. מהחניה הלכנו דקה-שתיים לכיוון המנהרה שמתחת לפסי הרכבת. תוכלו לראות שילוט שמכוון אל השמורה עם סימון שבילים כחול.

שמורת מעיינות גיבתון

עברנו במנהרה ופנינו ימינה לפי השילוט וסימון השבילים הכחול. לאחר כ-200 מ’ התחלנו לטפס לעבר תל מלוט. הטיפוס הוא קצר וקליל וזה המאמץ היחידי שיידרש מכם בטיול הזה.

תל מלוט

תל מלוט מזוהה עם גיבתון המקראית – ישוב קדום שנכלל בנחלת שבט דן ומוזכר בספר יהושע. בספר מלכים מוזכרת גיבתון כעיר גבול בין פלשת לישראל והיא היוותה מוקד לקרבות פנימיים בין מלכי ישראל.

גיבתון נכבשה בידי האשורים לקראת סוף ימי הבית הראשון ותושביה הוגלו עם עשרת השבטים.

הממצאים הארכיאולוגיים מעידים על כך שהתל היה מיושב כמעט ברציפות מהתקופה הכלכוליתית (3300-4000 לפנה”ס) ועד לתקופה הביזנטית (324-638 לספירה).

בחפירות בתל נתגלה מטמון המטבעות הגדול בארץ – 26,000 מטבעות ברונזה מהתקופה הביזנטית.

מהתל ישנה תצפית של 360 מעלות – ממזרח ניתן לראות את הרי יהודה וירושלים ובמערב ניתן לראות מגוש דן בצפון ועד לעזה בדרום.

המצפור הוקם לזכרו של רפנאל מוסקל, לוחם סיירת אגוז שנפל במלחמת לבנון השנייה.

שמורת מעיינות גיבתון

אחרי שנהנינו מהנוף הנשקף מהתל וראינו את השמורה מסביבנו, ירדנו עם השביל לכיוון השמורה לעבר חורשת אקליפטוסים גדולה. ראינו הרבה משפחות שפרסו מחצלת בצל העצים וערכו פיקניק.

קצת על השמורה

מהשביל המשכנו בעקבות השילוט ועלינו על גשר מתכת צף. הלכנו על הגשר בתוך סבך צמחיית המים ומעל פלג מים זורם. הגשר הוביל אותנו אל מגדל תצפית. עלינו במדרגות הלולייניות לראש המגדל לתצפית נפלאה על השמורה. לנגד עיננו התגלה המראה היפה של השמורה ושל אגמון קטן. האגם הקטן עטוף בקנים ובצמחיית גדות רבה. יש בו מים כל השנה, המשמשים לקיומם של צמחים ובעלי חיים.

שמורת מעיינות גיבתון

ירדנו מהמגדל ופנינו שמאלה על הגשר הוביל אותנו לחורשת אקליפטוסים נוספת וגם בה ראינו משפחות רבות שערכו פיקניק. גם אנחנו עשינו פה הפסקה קצרה ונהנינו מהפירות שהבאנו איתנו.

המשכנו ללכת עם סימון השבילים הכחול והגענו לצומת T. בנקודה זו פנינו ימינה לכיוון יציץ בחזרה לכיוון הרכב שלנו.

הפירות שאכלנו רק פתחו לנו את התיאבון, אז נסענו לרמלה הקרובה לנגב חומוס, וכמובן שלקחנו גם הביתה לילדים.

אז מה היה לנו?

שמורת טבע קטנה ומפתיעה, במרכז, בחינם, הליכה קצרה מהרכב, שבילי הליכה נוחים, אגמון קטן ומסביבו צמחיית מים, פריחה עונתית ואפשרות לעריכת פיקניק.
מקום מושלם לבלות עם הילדים שעתיים- שלוש.

מה באזור?

• צומת ביל”ו למי שבעניין של קניות
  • רמלה- מגוון מסעדות למי שרעב
  • תל גזר למי שרוצה לטייל עוד קצת

לטעימה קטנה מהמסלול היכנסו לסרטון שהכנתי עבורכם-

אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם אוהבים לטייל ולגלות מקומות חדשים.

לעוד המלצות תעקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק והירשמו גם כמנויים לערוץ היוטיוב שלי.