שפך נחל שורק

את השבת הזו פתחנו בעצלתיים, לא חשבנו לטייל ולקחנו את הבוקר באיזי. בחוץ זרחה שמש חורפית נעימה שגרמה לנו לחשוב פעמיים ואז החלטנו שכן יוצאים. השעה הייתה כבר שעת צהריים ולכן חיפשנו מסלול קרוב לבית, לא ארוך מדי, כדי שנספיק לסיים אותו לפני שיחשיך. בחרנו במסלול שפך נחל שורק שענה על הדרישות. לקחנו תיק קטן עם מים ויצאנו לדרך.

כמה פעמים נסעתם לחוף פלמחים ועצרתם בדרך לאכול מלבי ליד חורשת האקליפטוסים? ידעתם שכאן מתחיל מסלול הליכה לאורך נחל שורק? אם לא ידעתם, אז הנה הזדמנות להכיר- נחל שורק זורם לאורך כ- 70 ק”מ מהרי ירושלים דרך בית שמש והשפלה ועד לים התיכון ליד קיבוץ פלמחים. בעבר הנחל היה מזוהם משפכים שהוזרמו אליו ובשנים האחרונות נעשות פעולות לשיקום הנחל- הקמת מתקני טיהור, הזרמת מי קולחין, שתילת צמחיית נחלים וחידוש אזורי ההטלה של  אוכלוסיית הצב הרך.

שפך נחל שורק

מדובר במסלול הליכה קליל ומתאים למשפחות, המתחיל בחורשת הצנחנים ומסתיים ליד קיבוץ פלמחים. המסלול קווי ובאורך של כ-2.5 ק”מ לכל כיוון (סה”כ 5 ק”מ). מי שמגיע עם 2 רכבים, יכול להשאיר רכב אחד בקיבוץ או בחוף פלמחים. החורשה קיבלה את שמה מצנחני צה”ל הנוחתים בחולות מדרום לה באימונים שלהם. בחורשה ישנם שולחנות, כך שניתן לשלב פיקניק עם המסלול.

תיאור המסלול

חצינו את החורשה בשביל סלול המסומן בסימון שבילים שחור, המותאם גם לנכים. הגענו לנחל והתחלנו ללכת לאורך הגדה הדרומית. עברנו מתחת לגשר הכביש, חלפנו לצד צינור מים גדול החוצה את הנחל ולאחר כ-500 מ’ הגענו לסכר הסלעים – זהו סכר רחב על אפיק הנחל, המשמש הן כנקודת מעבר לגדה הצפונית והן לצורך הגברת הזרימה והעשרת המים בחמצן.

שפך נחל שורק
סכר הסלעים
שפך נחל שורק

בנקודה זו מסתיים חלקו הסלול של השביל, והמשך ההליכה עד סוף המסלול הוא בשבילים חוליים. אחרי הליכה קצרה נוספת הגענו ל”אי הצבים”. זהו אי מלאכותי הקרוי ע”ש הצבים הנמצאים בגדותיו. לאורך הנחל ישנה צמחיה אופיינית לנחלים ואפשר לראות בו עופות מים רבים (אנפות, ברכיות, סופיות ועוד).

שפך נחל שורק

מנקודה זו המשך הדרך הוא מחוץ לחורש וחשוף לשמש. עברנו בתצפית הקורמורנים ממנה ניתן לראות מאות קורמורנים שנחים על ענפי עצי האקליפטוס. הקורמורן הוא עוף מים גדול הנפוץ בארץ בעיקר בעונת החורף ורק מעטים מהם נשארים מעבר לעונה זו. המשכנו ללכת בדיונות החולות, טיפסנו וירדנו גבעות חול ולבסוף הגענו לחוף הים.

שפך נחל שורק
גבעות החול
שפך נחל שורק

מסלול ההליכה קליל ומהנה, המשלב בתוכו הליכה לאורך הנחל בחורשת עצי אקליפטוס גבוהים, תצפיות עופות וצבים, דיונות חולות המתאימות לגלגולים ומשחקים וחוף ים (שימו לב שאין שירותי הצלה במקום בו מסתיים המסלול).

שפך נחל שורק
שפך נחל שורק
שפך נחל שורק

מנקודת סיום המסלול בחוף חזרנו באותה הדרך חזרה לחורשה. הספקנו לסיים את המסלול לפני שהשמש שקעה. נהנינו מהטיול, היה לנו זמן איכות זוגי והטענו מצברים. אנחנו מוכנים לשבוע החדש…

מה באזור?

אפשרות לפיקניק בחורשת הצנחנים ולאורך המסלול.
פוד טראק צמוד לחורשת הצנחנים שמוכר מלבי, סחלב ובורקס.

לטעימה קטנה מהמסלול היכנסו לסרטון שהכנתי עבורכם

ניווט לחורשת הצנחנים

מפת המסלול

לעוד טיולי משפחות לחצו כאן

חזרה לדף הבית