שביל ישראל-נחל עמוד תחתון

שוב יצאנו לשביל ישראל, חודש וחצי אחרי הפעם הקודמת. הפעם יצאנו ליומיים בלבד ולא ל- 3 ימים כמו בפעמים הקודמות. הזמנו לינה בטבריה ותיאמנו עם נהג מונית מקומי שיעזור לנו בהקפצות.

יצאנו מהמרכז בשעה 7 בבוקר והגענו למושבה מגדל, למקום המפגש עם נהג המונית בתחנת דלק “פז”. השארנו שם את הרכב שלנו ונסענו עם המונית לחניון נחל עמוד על כביש 85.

בשעה 9 בבוקר התחלנו את המסלול של  12 הק”מ. המסלול כולו במגמת ירידה, התוואי נוח, מסומן היטב לכל אורכו בסימון שבילים שחור וסימון שביל ישראל לסירוגין וברובו חשוף לשמש.

מסלול הטיול בנחל עמוד תחתון מתאים לחורף ולאביב, בתקופה זו נצבע האזור כולו ירוק, ושלל פרחים מעטרים אותו בצבעיהם. בעונת הקיץ הטמפרטורות באזור זה מאוד גבוהות ולא מומלץ לטייל כאן.

ערוץ הנחל מתפתל לסירוגין בין מצוקים גבוהים שיוצרים אוירה דרמטית לבין גבעות עגולות. הדבר יוצר מראות יפים ומגוונים.

תיאור המסלול

הדרך מתחילה במעבר תת קרקעי מתחת לכביש 85. מיד ביציאה מהמעבר ישנה ירידה תלולה אך קצרה שמביאה אותנו אל נחל עמוד. השביל עובר במקביל לנחל, מפעם לפעם יש צורך לחצות את הנחל ולעבור מגדה אחת אל הגדה השנייה.

לאחר כ- 2.5 ק”מ מגיעים לעין שבשבת. במקום ישנו מגדל ובראשו שבשבת שבעבר שאבה בכח הרוח מים אל שוקת בטון שמצויה מתחת למגדל. גובה המגדל כ 8 מ’, השבשבת שלמה לחלוטין אך מנותקת מהבאר.

עין שבשבת

ממשיכים ללכת עם הנחל עוד 1.5 ק”מ ומגיעים אל הגיחון של המוביל הארצי בנחל עמוד. בנקודה זו חוצה המוביל הארצי את הנחל תוך שימוש בחוק כלים שלובים– המים צונחים בתוך צינורות המוביל כ- 150 מ’ לתוך הנחל ועולים בחזרה לאותו הגובה, תוך כדי ניצול האנרגיה שצברו בזמן הצניחה. את הצינורות מלווה לכל האורך גרם מדרגות בטון תלול ומרשים. שימו לב- העלייה אסורה ומסוכנת והמדרגות מיועדים לשמש את אנשי התחזוקה של חברת מוביל המים הארצי.

הגיחון

לאחר שהתרשמנו מגרם המדרגות ומהפלא הפיזיקלי, המשכנו ללכת בתוך הערוץ על מצע של חלוקי נחל, דבר אשר מאט את קצב ההליכה. בהמשך עולים לגדת הנחל לשביל נוח ומוצל. לאורך הדרך ניתן לראות פתחי מערות טבעיות. לאחר 1.5 ק”מ נוספים, מגיעים אל העמוד המפורסם שעל שמו נקרא הנחל.

העמוד

לאחר 10 דק’ הליכה מגיעים לכביש שמוביל לישוב חוקוק. עוברים במעבר בקר מתחת לכביש וממשיכים ללכת לאורך הנחל.

לאחר כ -1 ק”מ מגיעים לגשר צר וישן, שחוצה את נחל עמוד. הגשר בנוי אבני בזלת עם שתי קשתות ועשינו כאן הפסקת קפה ומנוחה קצרה.

גשר הקשתות

בנקודה זו נפרדים מהנחל. הנחל זורם מזרחה לכיוון הכנרת ואילו השביל ממשיך דרומה. כאן ערוץ הנחל נפתח והמצוקים הדרמטיים מתחלפים בגבעות עגולות. הדרך הופכת להיות רחבה ונוחה המשמשת את חקלאי האזור. הלכנו בין מטעי הבננות והמנגו ובתוך הפרדסים של הישובים הסמוכים.

הגענו לרכב שלנו לאחר כ- 6 שעות. נסענו לתצפית על הכנרת ולאחר מכן לאכסניה. עוד יום על השביל מאחורינו. מסלול יפה ומגוון, לא קשה ויכול להתאים גם למשפחות שמורגלות בהליכה.

לטעימה קטנה מהמסלול היכנסו לסרטון שהכנתי עבורכם

אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם אוהבים לטייל ולגלות מקומות חדשים, אז תעקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק והירשמו גם כמנויים לערוץ היוטיוב שלי.