שביל הקיסר וחורבת חנות

מה תגידו על זה שבטיול אחד נבקר בח’ירבה מהביוקר, נצעד בדרך עתיקה שצעד בה קיסר רומי ונשכשך רגליים במעיין קטן, וכל זה בטיול של 4.5 ק”מ ובתוואי שמתאים לכל אחד? סקרנתי אתכם? אז בואו נתחיל.

שביל הקיסר הוא חלק מדרך רומית עתיקה שמתחילה בנמל עזה וממשיכה דרך בית גוברין ועמק האלה עד לירושלים. הדרך נקראת שביל הקיסר על שמו של הקיסר אדריאנוס שהגיע לביקור בארץ ישראל. אורך השביל הוא כ- 3 ק”מ. למעוניינים, אפשר להוסיף למסלול ירידה לעין מטע אשר מוסיפה למסלול כ- 1.5 ק”מ נוספים.

את הטיול התחלנו ב”חורבת חנות” שנמצאת בדרך הרומית. זהו מבנה עתיק ששימש כחאן דרכים לעצירה ומנוחה לעולים לירושלים. החאן נבנה על שרידי כנסיה ביזנטית עם רצפת פסיפס שהשתמרה בצורה טובה.

חורבת חנות
חורבת חנות מבט על

ליד החורבה יש חניה מסודרת, שולחנות קק”ל, שלטי הסבר ומפת המסלול.

עומדות בפניכם 3 אפשרויות טיול-

• הראשונה- לטייל רק בעין מטע.
  • השנייה- לטייל רק בשביל הקיסר.
  • השלישית- לשלב טיול בעין מטע ובשביל הקיסר.

מי שמחליט לטייל בשביל הקיסר צריך להשאיר רכב הקפצה בסיום המסלול בבית הבד.

אנחנו בחרנו באפשרות השלישית.

שביל הקיסר ועין מטע- 4.5 ק”מ

לאחר שאכלנו ארוחת בוקר והתרשמנו מחורבת חנות ירדנו לכיוון עין מטע. תחילת הדרך בשביל רחב מסומן כחול. לאחר 100 מ’ פנינו ימינה לשביל צר מסומן שחור. הדרך יורדת לכיוון עין מטע בתוך חורש צפוף. לאחר 500 מ’ יצאנו מהחורש והגענו לשביל רחב מסומן אדום. הלכנו בו 150 מ’ והגענו לעין מטע. זהו מעיין קטן ורדוד שנמצא על נחל זנוח. ניתן ואף רצוי לחלוץ נעליים ולשכשך רגליים במים. אם הגעתם עד לכאן אני ממליץ לכם להמשיך עוד 100 מ’ ולהגיע למטע דקלים אדיר אשר דקליו מסודרים כמו חיילים וצבע הגזע שלהם שחור בגלל שריפה שהתרחשה כאן לפני כ- 5 שנים. המטע ניטע כחלק מניסיון חקלאי.

עין מטע
מטע הדקלים

לאחר הביקור במעיין ובחורשת הדקלים עלינו חזרה לחורבת חנות ולעבר שביל הקיסר אשר מתחיל ליד חורבת חנות.
בסמוך לתחילת השביל, ישנו תל בגובה של כ- 3 מ’. ישנה סברה האומרת שזהו קברו של גוליית הפלישתי שנהרג בידי דוד המלך (לא בדקתי…).

מי שבוחר לטייל רק בעין מטע יכול להישאר באזור זה לפיקניק בתוך החורשה היפה.

שביל הקיסר- 3 ק”מ

בתחילת שביל הקיסר ישנו שלט הסבר עם מפה (ככה תדעו שאתם במקום הנכון). השביל מסומן בצבע אדום והוא במגמת ירידה. הוא מתפתל במקביל לכביש 375 בכיוון מערבה בין עצי אורן, אלה, אלון וקטלב ופריחה עונתית אשר מנקדת את האדמה במגוון צבעים. לאחר כ- 1.5 ק”מ מגיעים למפגש עם כביש 375. בנקודה זו השביל חוצה את הכביש (תחצו בזהירות). בסמוך לנקודת חציית הכביש ישנו בור חצוב בסלע שנועד לאגירת מי גשמים.

תחילת שביל הקיסר
בור המים

חצינו את הכביש בזהירות והמשכנו ללכת בתוך החורש, שוב במקביל לכביש אבל הפעם משמאלו. ירדנו עם השביל, עברנו בקטע קצר הדורש שימוש במעקה, צעדנו על מדרגות רומיות חצובות בסלע וראינו שרידי עמודים עתיקים. לאחר כ 1.5 ק”מ הגענו לבית הבד, נקודת הסיום של המסלול, בה המתין לנו הרכב שהשארנו בבוקר. גם בנקודה זו, ישנם שולחנות קק”ל, עשינו לנו קפה/תה ונסענו הביתה.

המדרגות החצובות
שרידי עמודי מיל
סיום השביל בבית הבד

לסיכום

3 אפשרויות טיול למסלול משפחות קצר, ברובו מוצל, מתאים גם לילדים קטנים אך אינו נגיש לעגלות ולכן מחייב מנשאים או הליכה רגלית.

לטעימה קטנה מהמסלול היכנסו לסרטון שהכנתי עבורכם

ניווט לחורבת חנות

ניווט לבית הבד

מפת מסלול שביל הקיסר

מפת מסלול לעין מטע

לטיולי משפחות נוספים לחצו כאן

חזרה לדף הבית

1 thought on “שביל הקיסר וחורבת חנות

1. האזור מקסים אבל עין מטע הוא שלולית. כדאי ללכת במקום לעין תנור המקסים (נקבה בסבך עצי פרי) או לעין רועי (בריכה די עמוקה).