שביל הבארות והבורות

שביל הבארות ובורות המים שנמצא בפארק בריטניה הוא מסלול מעגלי, אורכו כ- 3.5 ק”מ ומתאים למשפחות. פארק בריטניה משופע במסלולי הליכה ובחניונים, כך שאם יש לכם זמן אפשר להמשיך ולטייל במסלול נוסף או לעשות פיקניק באחד החניונים.

יצאנו לטיול 6 משפחות בשבת מושלמת לטיולים בחודש פברואר. פרחי רקפת מכסים את האדמה כמו שטיח בצבעי ורוד-לבן, עצי השקד מלבלבים והכל מסביב ירוק ופורח. אכלנו ארוחת בוקר בחניון בור המים שנמצא בתחילת המסלול ויצאנו לסיור.

קצת רקע- שביל הבארות והבורות

באזור שפלת יהודה כמעט ואין מעיינות, לכן התושבים שחיו באזור בתקופות הקדומות נאלצו לאגור מים באופן מלאכותי. הסלע שמאפיין את האזור הוא סלע קירטון, סלע רך ואטום למים. אגירת המים נעשתה בשתי דרכים : הראשונה, חציבת בורות כדי לאגור את מי הגשמים שניגרו במדרונות ההר. השנייה, חפירת בארות במקום נמוך (ערוץ) כדי להגיע למי התהום. בבאר יש מים כל השנה ומפלס המים בה עולה ויורד בהתאם לעונות השנה. שאיבת המים הן מהבור והן מהבאר בוצעה באמצעות דלי וחבל. לאורך המסלול תפגשו מספר בורות ובארות שחלקם מגיע לעומק של 50 מטרים ואף יותר. אפשר לחשב באופן גס את עומק הבור-לוקחים אבן, משליכים אותה בעדינות משפת הבור ומפעילים סטופר (יש בכל טלפון, בלי תירוצים..). כאשר שומעים פגיעה עוצרים את הסטופר. את התוצאה מכפילים בריבוע ולאחר מכן מכפילים ב 5. התוצאה היא עומק הבור במטרים. לדוגמא אם מדדתם בסטופר 3 שניות- 3x3x5=45. עומק הבור במקרה זה הוא 45 מ’.

שביל הבורות והבארות
תחילת המסלול
שביל הבורות והבארות
הבור בתחילת המסלול

תיאור המסלול

תחילת וסיום המסלול בצומת המחומשת (חניון בור המים). צבע סימון השביל הוא אדום בלבד ובחלקו חופף לתוואי שביל ישראל. תחילת הדרך מוצלת, בעליה מתונה ובשביל צר בתוך יער אורנים כשמסביב פריחה עונתית. לאורך הדרך ישנן מדרגות חצובות בסלע וספסלים למנוחה.

שביל הבורות והבארות
שביל הבורות והבארות
הליכה בתוך היער

כשמגיעים לפסגה יוצאים מהיער ועמק האלה נפרס מתחת. באזור זה התרחש הקרב המפורסם בין דוד לגוליית (ממליץ במקום זה לעשות הפסקה ולספר לילדים את סיפורו של דוד הקטן שניצח את גוליית הענק ולהשמיע את השיר “גוליית” של להקת כוורת).

שביל הבורות והבארות
מבט לעבר עמק האלה

ממשיכים ללכת הליכה קצרה בשטח פתוח ולאחריה חוזרים ליער. מנקודה זו הדרך היא במגמת ירידה, חולפים על פני גת עתיקה ולאחר ירידה תלולה, אך קצרה, מגיעים לחניון ולאחריו לצומת דרכים. חוצים את הצומת וממשיכים ללכת ישר עם הסימון האדום. מנקודה זו ועד לסיום המסלול הנוף פתוח והדרך חשופה לשמש.

שביל הבורות והבארות

גם בקטע שביל זה נמצאות בארות עמוקות. את דרכנו מלווים משוכות צבר, עצי שקד, תאנה, זית ועוד. השביל מתעקל ימינה ועולה במתינות בחזרה לחניון בור המים, שם ממתין לנו הרכב.

בסיום הסיור הפתענו את הילדים, הדלקנו מדורה במקום ייעודי לכך ועשינו פיתות על הסאג’ עם שוקולד, ריבה ולאבנה עם זעתר שהבאנו מהבית.

אז מה היה לנו?

מסלול באחד האזורים היפים בארץ, לא רחוק מדי ולא קרוב מדי, מעגלי ומהנה, סיפור תנ”כי מפורסם ומתאים לכל המשפחה.

לטעימה קטנה מהמסלול היכנסו לסרטון שהכנתי עבורכם

ניווט לחניון בור המים

מפת המסלול

לעוד מסלולי משפחות לחצו כאן

חזרה לדף הבית

1 thought on “שביל הבארות והבורות

Comments are closed.