נחל רקפת והמוחרקה-טיול בכרמל

יצאנו 3 חברים לטיול של אמצע שבוע והפעם אל הצד הדרום-מזרחי של הכרמל, אל נחל רקפת. המסלול היה ריק מאנשים, טיילנו לבד אבל אני מניח שבסופי שבוע יהיו כאן מטיילים.
את הטיול שלנו התחלנו במנזר הכרמליתים (המוחרקה-מקום השריפה). עפ”י המסורת היהודית, במקום זה התחולל העימות בין אליהו הנביא לבין נביאי הבעל ובסופו של העימות אליהו הנביא שרף את נביאי הבעל ומכאן מקור השם (מלכים א’, פרק י”ח). מומלץ להיכנס פנימה, לסייר במנזר ובחצר וליהנות מהנוף עוצר הנשימה (אתם בכל זאת נמצאים באחת הפסגות הגבוהות של הכרמל…).
שעות פתיחת המנזר:
 שני-חמישי: בשעות 8:00-12:30 ובשעות 14:30-16:30

פסל אליהו הנביא בחצר המנזר

המסלול קווי ואורכו 5.5 ק”מ, לכן יש צורך ב- 2 רכבים. תחילת המסלול במוחרקה וסיום המסלול בסמוך לכביש 672 שעולה לדלית אל-כרמל מכיוון אליקים. מתחילים את המסלול כ- 100 מ’ לפני שמגיעים לרחבת הכניסה של המנזר. מכביש הגישה יוצאת דרך עפר קצרה עם סימון בצבע אדום. הסימון האדום ילווה אותנו לכל אורך הדרך עד לסוף המסלול.

תיאור המסלול

דרך העפר הרחבה שאיתה התחלנו הפכה מיד לשביל צר העובר בחורש צפוף ויפה. בצידי הדרך יש פריחה של מאות כרכומים לבנים ורקפות שאוטוטו יפרחו. הגשמים האחרונים גרמו לאדמה לפרוץ החוצה בשלל צבעים וצורות.

תחילת המסלול
כרכום

הדרך נוחה להליכה ובעלת עליות וירידות קלות. הלכנו כ-2 ק”מ עד שהגענו לנקודת מפגש עם הנחל. פנינו פנייה חדה שמאלה (שימו לב לא להתבלבל ולעלות בדרך העפר הרחבה), נכנסנו בשער קטן לשביל צר והמשכנו ללכת כשהנחל משמאלנו ופרחי הכרכום היפים ממשיכים ללוות אותנו. עוד קילומטר של הליכה הוביל אותנו למפגש עם דרך עפר רחבה – “דרך נוף הכרמל”. חצינו את הדרך וכאן התחיל הכיף האמיתי… מנקודה זו ולאורך הקילומטר וחצי הבאים ההליכה היא בתוך ערוץ הנחל. ירדנו מדרגות סלע גדולות, דילגנו מעל גבי מים מלאים ונעזרנו במאחזי יד המקובעים בסלעים.

נחל רקפת
הליכה בערוץ הנחל
שימוש במאחזי יד

בחלק זה של הנחל יש פטריות מכל מיני סוגים, גדלים וצבעים שצומחות מאדמת הטחב ועל גזעי העצים. (איפה הדרדסים?)

לתשומת לבכם, קטע זה יהיה רטוב ומחליק לאחר הגשם-חכו יום יומיים ואז צאו לטייל.
נחל רקפת

יצאנו מהנחל והמשכנו ללכת עם הסימון האדום על שביל רחב. מסביב עצי אלון ואלה ארצישראלית, מיני פרחים, פרפרים ודבורים. לאחר כ- 500 מ’ נפרדנו מהשביל הרחב ופנינו שמאלה לשביל צר חזרה לתוך היער. עלינו בתוך היער ולאחר 400 מ’ הגענו לדרך עפר רחבה. פנינו ימינה בדרך העפר, הלכנו במטע זיתים עם עצים בני מאות שנים ולאחר כ – 10 דק’ הגענו למפגש עם סימון שבילים ירוק. בנקודה זו מסתיים המסלול ומחכה רכב ההקפצה.

ערוץ הנחל

אז מה היה לנו?

טיול מבית היוצר של הכרמל, נוף עוצר נשימה לעבר עמק יזרעאל והגליל ומסע אחורה בזמן לסיפור מקראי מעניין.
המסלול חוויתי ודורש מאמץ מסוים ומתאים למשפחות מורגלות בהליכה עם ילדים מגיל 7-8 ומעלה.

סיימנו מסלול. אומנם לא קיבלנו תג יחידה אבל הענקנו לעצמנו כנפי כנאפה… נסענו לדלית אל-כרמל, אכלנו שווארמה ב”שווארמה 11″ וקינחנו בכנאפה ב”כנאפה אל בלד”… תכל’ס הרווחנו את הקלוריות.

מי שרוצה משהו יותר קליל לאכול יכול לעצור באחד המאהלים שנמצאים לאורך הכביש העולה לדלית אל-כרמל ולקנות פיתה דרוזית עם לבנה וזעתר.