נחל צאלים תחתון

נחל צאלים- מעיינות, מצוקים, גבי מים מלאים ונופים מרהיבים.

זהו אחד הנחלים הגדולים והמרשימים במדבר יהודה שנשפך לים המלח. אגן הניקוז שלו הוא אזור העיר ערד.

שימו לב- המסלול מתאים לעונות סתיו, אביב וחורף אבל לא בימים שיש בהם סכנת שיטפונות ולא בימי הקיץ החמים- בכל מקרה, יש להתעדכן בתחזית לפני היציאה.

קטע הנחל שאנחנו עשינו הוא מחניון נחל צאלים (סמוך לכביש 90) עד לעין נמר ובחזרה לחניון, סה”כ כ- 10 ק”מ. יש עוד אפשרויות נוספות לטייל בנחל.

קבענו לצאת בשעה 6:30, נסעתי לאסוף את חבר שלי וכמו כל טיול, ציפיתי לכוס קפה מהמכונה המשוכללת שלו. לאכזבתי הוא ירד בלי קפה…”המכונה החדשה עושה הרבה רעש ולא רציתי להעיר את כולם…”, נו מילא. יצאנו לדרך ועצרנו בצומת לידו לקנות קפה.

תיאור המסלול

הגענו לחניון לילה של נחל צאלים ולהפתעתי ולשמחתי היו הרבה רכבים בחניה, התארגנו כמה דקות ויצאנו לדרך. המסלול מורכב ממספר סימוני שביל ולכן יש לשים לב היטב לצבעי הסימון בשטח. באזור זה ישנם אפשרויות טיול רבות ולכן ריבוי הסימונים. אנחנו בחרנו ללכת לעין נמר על המצוק שמעל הנחל ולחזור בתוך ערוץ הנחל. תחילת הדרך על סימון שחור, לאחר כ- 100 מ’ פוגשים בסימון ירוק וממשיכים איתו ישר. הדרך עולה בעליה מתונה לגדה הצפונית של הנחל. לאחר כקילומטר פוגשים בסימון כחול וממשיכים איתו ישר. ירדנו עם הסימון הכחול לערוץ הנחל. הלכנו בערוץ מרחק הליכה קצר והתחלנו לטפס לגדה הדרומית של הנחל. העלייה תלולה אך קצרה. לאחר כקילומטר נוסף הגענו לפיצול שבילים עם סימון אדום. עשינו עצירה של כמה דקות להסדיר את הנשימה.

ערוץ הנחל

לאחר ההפסקה הקצרה, פנינו ימינה לסימון האדום והלכנו על המצוק כ- 500 מ’ עד שפגשנו בסימון ירוק שהוריד אותנו בירידה תלולה חזרה אל ערוץ הנחל. המשכנו ללכת בתוך הערוץ עם הסימון הירוק עד לסימון האדום. הסימון האדום הוביל אותנו לנביעת מים שיוצרת בריכה גדולה עם מים צוננים ונעימים…אבל לא, זה לא עין נמר למרות שזו בריכה כיפית שאפשר לרחוץ בה. מכאן המשכנו עוד 100 מ’ על הסימון האדום והגענו לעין נמר. עין נמר הוא אחד המעיינות היפים במדבר יהודה, נובע כל השנה בתוך מערה קטנה מתחת לסלעים אדירים. עשינו כאן הפסקה ארוכה וכמובן טבלנו במי המעיין.

עין נמר

יכולנו לחזור באותה הדרך בה הגענו אבל בחרנו לחזור בתוך הנחל. חזרנו עם הסימון האדום שהגענו איתו והמשכנו עם הירוק עד שפגשנו בסימון שחור (הסימון לא כל כך ברור בנקודה זו). הכנסנו דברים שלא רצינו שיירטבו לתוך שקית אטומה למים, פנינו שמאלה עם הסימון השחור והתחלנו לרדת.

ירדנו עם הסימון השחור ומיד נכנסנו ל”גיא בהק”, קניון יפה וצר, הכולל הליכה בתוך המעוקים של נחל צאלים, הליכה במים וגלישת מפל בגובה של כ 8-9 מ’ (לוקחים כדור אומץ ויורדים בזהירות) המחייב שימשו בחבל (הבאנו איתנו חבל).

גלישת המפל

לאחר  כ- 700 מ’ יצאנו מהמעוק והגענו לגיא סלעים. כשמו כן הוא, מכיל סלעי ענק ו”בולדרים”. בימי החורף והאביב, הגבים בגיא מלאים ומחייבים מעבר במים. ההליכה בגיא אתגרית ומחייבת טיפוס והשתחלות בין הסלעים ודילוג בין גבי המים.

גיא סלעים

בהמשך, הערוץ נפתח ופורץ החוצה בין ההרים ומרחוק ראינו את מבצר המצדה הניצב בגאון. המשכנו ללכת עד שפגשנו בשלט שמכוון חזרה לחניון שבו השארנו את הרכב (סימון שחור).

לסיכום

מסלול מעניין, מגוון ומהנה הכולל כניסה למים, קפיצות ודילוגים מעל  ובין סלעים, ממש מימדיון ולונה פארק ביחד.