נחל ספונים ומצוק מגדים

מסלול נחל ספונים שברכס הכרמל משלב בתוכו הליכה בחורש ים תיכוני, מערה גדולה ומרשימה, טיפוס לראש מצוק, תצפית נוף מרהיבה ופריחה עונתית המנקדת את המסלול בשלל צבעים. המסלול מעגלי, אורכו כ- 4.5 ק”מ, מעט אתגרי ומתאים למשפחות עם ילדים מגיל 7 המורגלים בהליכה.

יצאנו אל נחל ספונים בהחלטה ספונטנית. מזג האוויר בישר טובות, הפסקת האש נכנסה לתוקף כמה שעות קודם לכן ואנחנו קפצנו על המציאה כמוצאים שלל רב.

מכיוון שאין בתחילת המסלול מקום נוח לארוחת בוקר עצרנו ב”חניון אטאטורק”, שנמצא כמה דקות נסיעה מתחילת המסלול. שם אכלנו ארוחת בוקר ושתינו קפה.

תיאור המסלול

תחילת המסלול על כביש 4, צפונית לכניסה למושב מגדים (כקילומטר מרחק). מחנים את הרכב בצד הכביש, בסמוך לתחנת האוטובוס (ניתן לחנות את הרכב במושב מגדים ולחצות את הכביש בזהירות). שביל הגישה למסלול נמצא מימין לתחנת האוטובוס. עוברים בשער ברזל קטן ומחפשים את סימון השבילים האדום. תחילת הדרך בשביל עפר רחב לצד שדרת עצי ברוש גבוהים. לאחר כ- 600 מ’ מגיעים לשרידי מחצבה ישנה ולאחריה השביל הופך להיות צר וההליכה היא בתוך החורש הצפוף. מנקודה זו מגמת הדרך היא בסימן עליה, כשהולכים בתוך ערוץ הנחל ולצידו, מטפסים על מדרגות סלע ומקיפים אותם. הדרך מוצלת ונעימה ולאחר כ 1.5 ק”מ הגענו למערת ספונים. המערה מוסתרת ולא מיד רואים אותה, לכן צריך לסטות טיפה מהדרך כדי להיכנס למערה.

הליכה בחורש המוצל
מערת ספונים

מערה קארסטית, שנוצרה כתוצאה מהמסה של סלע הגיר הקשה. המערה גדולה ומוארת, התגלו בה שרידי התיישבות של האדם הקדמון, יש נטיפים וזקיפים והמון עטלפים. ממליץ לכם להצטייד בפנסים ולהיכנס פנימה אל החלקים החשוכים יותר. המערה סגורה בין החודשים נובמבר עד מרץ כדי לא להפריע לשנת החורף של העטלפים. המערה היא אחת מנקודות העניין של המסלול ולכן לכאן מגיעים כל המטיילים- הן כדי לנוח ולשתות קפה והן כדי ל”חקור” את המערה. ישנם מטיילים שמסתפקים בביקור במערה וחוזרים חזרה באותה הדרך אל תחילת המסלול וישנם כאלה שממשיכים. אנחנו בחרנו להמשיך.

מצוק מגדים

ירדנו מהמערה חזרה לשביל, פנינו ימינה ומיד הגענו לפיצול שבילים אדום-כחול. פנינו ימינה עם הסימון הכחול והתחלנו בטיפוס לעבר מצוק מגדים. העלייה תלולה אך קצרה ולאחר כ- 200 מ’ הגענו לראש המצוק. לנגד עיננו התגלה נוף מרהיב; שדות חקלאיים, חממות של מושבי הכרמל, הים התיכון ממערב, ארובות תחנת הכוח בחדרה בדרום, חיפה וטירת הכרמל בצפון. ההליכה על המצוק היא מישורית וחשופה לשמש, אבל לאורך הדרך ישנם הרבה מקומות מוצלים לעצירה ולמנוחה. ירדנו לעבר ערוץ נחל מתלה עליון, חצינו אותו, נכנסנו לחורש לדרך מוצלת ועלינו שוב לעבר המצוק. כשהגענו לראש המצוק, הדרך שוב הפכה לחשופה לשמש. המשכנו ללכת על המצוק, כשאנחנו נהנים מהנוף ומהרוח הנעימה ולאחר כקילומטר התחלנו בירידה על הצד המערבי של המצוק. באמצע הירידה ישנה מערה קטנה שמוסתרת ע”י עץ חרוב גדול. זו נקודה טובה למנוחה והפסקת קפה.

מטפסים למצוק מגדים

מנקודה זו ועד לסוף המסלול נותרו לנו פחות מ 1.5 ק”מ של הליכה. לאחר ההפסקה הקצרה שעשינו במערה, המשכנו ללכת עם השביל הכחול. אזור זה ידוע בקינון של הנשרים ואם תרימו את הראש למעלה ישנו סיכוי טוב שתראו אותם חגים מעל הראשים שלכם. 400 מ’ לאחר המערה ישנם שרידים של בית בד עתיק ששימש לייצור שמן זית. לאחר 500 מ’ נוספים של הליכה הגענו לפיצול שבילים אדום כחול. פנינו שמאלה לשביל האדום, איתו התחלנו את המסלול ולאחר 300 מ’ נוספים של הליכה הגענו חזרה לרכב שלנו.

מצוק מגדים

לסיכום-

מסלול מעגלי, מעט אתגרי, עם נוף מדהים של רכס הכרמל וקו החוף של הכרמל.
מכיוון שחלק מהמסלול חשוף לשמש, לא מומלץ לצאת אליו בימים עם עומס חום גבוה, כמו כן לא מומלץ בימים שלאחר הגשם מכיוון שעלול להיות מחליק.
סיימנו את המסלול ב 3 שעות בהליכה נינוחה ומספר הפסקות.

מה באיזור?

• ביער עופר הסמוך ישנם מספר חניוני יום, כך שאפשר לשלב פיקניק עם המסלול.
  • בחניון אטאטורק ישנו פודטראק שמציע מגוון מאכלים.
  • בכפר פורדיס ישנן מסעדות מזרחיות.
  • יקב אמפורה בכרם מהר”ל.
  • כפר האומנים בעין הוד.

מומלץ לבדוק לפני כל טיול את תחזית מזג האוויר ואת המבזקים באתר רשות הטבע והגנים.