נחל כפירה- מסלול משפחות בהרי ירושלים

נחל כפירה הזורם בהרי ירושלים הוא אחד מיובליו של נחל איילון. לפני שהוא נשפך לעמק איילון הוא נותן לנו מסלול הליכה מקסים עם מעיין קטן שמתאים למשפחות.

ישנן 2 אפשרויות לטייל בנחל כפירה :

האפשרות הראשונה היא הלוך-חזור למעיין. יורדים עד למעיין, מבלים בו ועולים חזרה באותה הדרך. סה”כ הלוך-חזור כ- 2.5 ק”מ.

האפשרות השנייה היא לחזור דרך ערוץ נחל כפירה ולעלות ליישוב נטף, דבר המצריך 2 רכבים,
סה”כ כ- 4.5 ק”מ.

תחילת המסלול בשני המקרים בחניון עפר בכניסה ליער הזיכרון ליהדות פולין.

היינו ארבעה זוגות של חברים שמטיילים מדי פעם יחד וצירפנו את לואי- כלב השיצו שלנו שמורגל במסלולים למשפחות…

אנחנו טיילנו את המסלול הארוך ולכן השארנו רכב אחד בישוב נטף ולאחר מכן נסענו לתחילת המסלול.

**הערה חשובה- השער של הישוב היה סגור ונאלצנו להמתין מס’ דקות עד שמישהו יצא מהישוב**

תיאור המסלול

מהחניה הלכנו על דרך רחבה עם סימון שחור ולאחר כ- 100 מ’ פנינו שמאלה עם סימון שבילים ירוק שאיתו ירדנו לכיוון ערוץ הנחל. השביל הפך להיות צר עם מדרגות סלע קטנות שדרשו את תשומת לבנו. לאורך הדרך ליווה אותנו ערוץ הנחל מתחתינו (לשם אנחנו נגיע יותר מאוחר) ופריחה מגוונת צבעה לנו את הדרך.

ערוץ הנחל

השביל שבו הלכנו נמצא על הגדה הדרומית של הנחל. זה הצד שפחות חשוף לשמש מאשר הגדה הצפונית ורואים באופן ברור איך הגדה שחשופה יותר לשמש כמעט וריקה מצמחיה. זה מה שנקרא “מפנה דרומי” ו”מפנה צפוני”.

לאחר שהלכנו כ- 1 ק”מ נוספים, הגענו לפיצול שבילים אדום. אנחנו עוד נחזור אליו, אבל בינתיים המשכנו ישר עם השביל הירוק לכיוון עין כפירה. המשכנו עוד 150 מ’ והגענו לעין כפירה.

עין כפירה הוא מעיין קטן עם זרימת מים איטית. המים נאספים לתוך בריכת אבן ומס’ עצי תאנה גדולים נותנים צל על המעיין ומוסיפים לאווירה. זהו מקום מצוין למנוחה ולהפסקת קפה.

עין כפירה

על צלע ההר מצפון נראים בית חווה הרוס בחלקו, מערות ושרידי מבנים.

לאחר ההפסקה במעיין חזרנו על השביל הירוק בו הגענו. הלכנו עד לפיצול השבילים עם הסימון האדום. בנקודה זו אפשר לעלות חזרה לרכב עם הסימון הירוק. אנחנו המשכנו עם הסימון האדום והתחלנו ללכת בערוץ הנחל. הלכנו בתוך הערוץ ולידו ומדי פעם דילגנו מגדה אחת של הנחל אל הגדה השנייה. היו קצת שאריות של מים בגבים מהגשמים האחרונים שירדו.

נחל כפירה

הלכנו הליכה נוחה יחסית במגמת ירידה קלה בערוץ הנחל ולאחר כ- 2 ק”מ, הגענו לפיצול שבילים כחול. השביל הכחול חוצה את השביל האדום. בנקודה זו יש שלט הכוונה של רשות הטבע והגנים. אנחנו פנינו שמאלה עם ההפניה לישוב נטף.

מנקודה זו עלינו בעליה מתונה בדרך רחבה של כ- 1 ק”מ עד לישוב נטף בו השארנו רכב אחד. הנהגים נסעו להביא את הרכבים בזמן ששאר המטיילים חיכו שיחזרו.

מה היה לנו

נחל כפירה ועין כפירה, מסלול הליכה בהרי ירושלים שמתאים למשפחות מטיילות עם ילדים מגיל 6. המסלול מגוון, שבילים צרים ושבילים רחבים, ירידות ועליות, צמחייה מגוונת ומעיין קטן אחד ונחמד… אהה ולואי אחד גיבור שהלך את המסלול כמו גדול.
הקפצת הרכבים ממש קצרה, עניין של כמה דקות בודדות, דבר המוסיף לאטרקטיביות של המסלול. חיסרון אחד שמצאתי במסלול והוא חוסר צל- המסלול חשוף לשמש לכל אורכו.