נחל הבשור

נחל הבשור הוא אחד הנחלים הגדולים בנגב המערבי, הוא מתחיל ליד קיבוץ שדה בוקר ונשפך לים התיכון בתחום רצועת עזה. אורכו כ- 80 ק”מ והוא עובר בתחומי שמורת טבע הבשור ופארק אשכול. כולם מכירים את חבל הארץ הזה מפסטיבל דרום-אדום ומהכלניות שפורחות באזור במהלך חודש פברואר. עם סיום תקופת פריחת הכלניות, ישנו חלון זמנים קצר שבו החרציות פורחות בכל הכוח וכל האזור נצבע בצהוב. אז כמו בכל שבוע, שלחתי הודעה לחברים שלי עם פרטים על המסלול המתוכנן ולשמחתי ארבעה זוגות חברים הביעו עניין ואמרו שיצטרפו. בשישי בערב עוד ארבע משפחות הודיעו שיצטרפו וכך יצאנו לטיול הזה 18 אנשים- כל המרבה הרי זה משובח….

התקופה המתאימה לטיול באזור חבל הבשור, כדי ליהנות מהפריחה וממזג אויר נוח היא בחודשים פברואר – אפריל

תיאור המסלול

בנוהל שלנו, בדרך כלל אנחנו אוכלים את ארוחת הבוקר בתחילת המסלול, אבל מכיוון שבתחילת המסלול הזה אין שולחנות, עצרנו בדרך בחניון “רעים” שנמצא ליד קיבוץ בארי. אחרי ארוחת הבוקר וכוס הקפה המשכנו עוד כ- 25 דק’ נסיעה עד לגשר התלוי שעל נחל הבשור, בנקודה זו מתחיל המסלול. המסלול קווי ולכן הקפצנו רכב אחד לסוף המסלול שנמצא ליד גשר הצינורות. כדי להגיע לסוף המסלול, ממשיכים על דרך העפר עוד כ- 3 ק”מ עד שרואים את גשר הצינורות מימין (אי אפשר לפספס אותו). כאן משאירים בחניה את רכב ההקפצה. סיימנו עם העניינים המנהלתיים, קנינו ארטיקים מה”גזלן” והתחלנו ללכת. קטע הנחל שבין קיבוץ צאלים בדרום לכביש 241 בצפון הוא שמורת טבע. אנחנו הלכנו קטע קצר של כ- 4.5 ק”מ מתוך השמורה וחלק אחר נסענו על דרך נוף הבשור. המסלול הרגלי מתחיל בחציית הגשר התלוי שעל נחל הבשור. זהו גשר חבלים באורך של 80 מ’, הארוך ביותר בארץ.

הגשר התלוי

לאחר חציית הגשר פנינו שמאלה והתחלנו ללכת לאורך הנחל בשביל ברור ונוח להליכה. לאורך הנחל צומחת צמחיית נחלים, הכלניות האחרונות עדיין פורחות ועצי שיטה מעטרים את הנוף.

לאחר שהלכנו כ- 2.5 ק”מ הגענו למאגר מים גדול שתפקידו לקלוט את מי השיטפונות ולהחדירם אל מי התהום. עשינו הפסקה קצרה בצל עצי האקליפטוס. מנקודה זו ראינו את גשר הצינורות, נקודת הסיום שלנו. המשכנו ללכת וטיפסנו לראש גבעה המשקיפה על הנחל ועל מאגרי המים. בראש הגבעה ניצבת אנדרטת הוקרה לתורמים לקק”ל.

גשר הצינורות

ירדנו מהגבעה ולאחר כ- 400 מ’ הגענו לגשר הצינורות שנבנה על צינור החוצה את נחל הבשור. בזמן שיטפון הגשר מעניק נקודת תצפית מעולה על הנחל הגועש. חצינו את הגשר ולאחר הליכה קצרה הגענו לחניה בא המתין לנו רכב ההקפצה. בנקודה זו ישנם שולחנות ואחרי שהנהגים חזרו עם הרכבים, התפנקנו לנו עם קפה ומתוקים.

את הדרך חזרה עשינו בנסיעה על דרך נוף הבשור לאורך הנחל לכיוון פארק אשכול עד ליציאה לכביש 241. זוהי דרך מפותלת באורך של כ- 15 ק”מ (מגשר הצינורות) עבירה לכל רכב. במהלך הנסיעה האיטית נהנינו מהשילוב של הנוף המדברי ומראה הנחל וצמחייתו, בין מרבדי החרציות הענקיים ועצי השיטה והאשל. לאורך הדרך עצרנו מס’ פעמים וירדנו מהאוטו לצלם.

מרבדי חרציות

אז מה היה לנו?

טיול המתאים למשפחות.
טיול של שילובים-מסלול המשלב הליכה רגלית ונסיעה בדרך נוף, נוף מדברי בשילוב נחל ומאגרי מים.