מעיינות ברכס לבן

שישי בבוקר, יצאנו כמה חברים מהעבודה לטיול חצי ספונטני במעיינות של רכס לבן. רכס לבן נמצא באזור הדרומי של הרי יהודה והוא נקרא כך על שם סלע הקירטון הלבן והרך שממנו הוא עשוי.

כל הירושלמים ותושבי הישובים באזור מכירים את המעיינות הללו וגם אנחנו רצינו להכיר אותם ולטבול בהם. המסלול קווי באורך של כ- 3 ק”מ ומתחיל בעין לבן, עובר דרך עין איתמר ומסתיים בעין כמו במבה. (למה? לא מצאתי הסבר..)

השארנו רכב הקפצה בסיום המסלול ליד עין כמו במבה ונסענו לעין לבן לתחילת המסלול. ההגעה עם הרכב ממש בסמוך למעיין.

עין לבן

עין לבן הוא אחד המעיינות המפורסמים באזור הרי ירושלים והנביעה מזינה 2 בריכות גדולות, כמעט כמו בריכות שחיה. אחת מהן עמוקה יותר מהשנייה ומסביב לבריכות ישנו בוסתן של עצי תאנה, אגוז, חרוב וזית.

מעיינות ברכס לבן
הבריכה התחתונה בעין לבן
מעיינות ברכס לבן
הבריכה העליונה בעין לבן

לאחר ששחינו בבריכות ונהנינו מהמים הצוננים, חיפשנו את סימון שביל ישראל שנמצא במעלה המדרגות שמעל הבריכות. פנינו שמאלה עם סימון השביל בדרך סלולה ונוחה והתחלנו ללכת לכיוון המעיין הבא, עין איתמר. הלכנו על סימון שביל ישראל כ- 2 ק”מ כשמשמאלנו הנופים היפים של הרי ירושלים, עד שהגענו לעין איתמר.

עין איתמר

עין איתמר הוא אחד המעיינות היפים בהרי ירושלים, ידוע גם כעין אורה ועין אל בלד (בערבית פירושו “מעיין הכפר” – כמו מספר מעיינות נוספים ששוכנים בכפרים ערביים). גודל הבריכה כ- 2X3 מ’ ובעומק של כ- 1 מ’. הוא לא גדול כמו עין לבן, אך הניקבה הסמוכה אליו שמזרימה לו מים, גורמת לו להיות מלא וקריר כל העת. בהחלט כיף ומתאים להגיע כשחם בחוץ וליהנות מהמים הצוננים. ליד המעיין יש עץ תאנה גדול שמצל על הסביבה. אנחנו אכלנו במעיין את ארוחת הבוקר שלנו וקינחנו עם כוס קפה ועוגיות.

מעיינות ברכס לבן
עין איתמר
מעיינות ברכס לבן
עין איתמר מבט על

לאחר ההפסקה המרעננת, חזרנו כ- 50 מ’ עד לפיצול עם סימון שבילים כחול. פנינו שמאלה לסימון הכחול, כשהיעד שלנו הוא המעיין “עין כמו במבה”. הלכנו בשביל צר בחלקו מוצל ובחלקו חשוף לשמש, טיפסנו על מדרגות סלע (זה הקטע היחיד במסלול שדורש מאמץ קל) ולאחר כ- 600 מ’ נוספים הגענו אל “עין כמו במבה”.

עין כמו במבה

עין כמו במבה נקרא גם מעיין המערה ועין סיף. המעיין עצמו נמצא בתוך מערה, נכנסו לתוך המים, הקרקעית הבוצית ליוותה אותנו לאורך המערה. עומק המים הוא כחצי מטר, והם קרים מאד, גם בימות הקיץ החמים. כמובן שפתחנו שקית במבה, כמו שנהוג במקום. מחוץ למערה ישנן מחצלות פרוסות שמישהו השאיר.

מעיינות ברכס לבן
עין כמו במבה
מעיינות ברכס לבן
רכס לבן

בנקודה זו הסתיים הטיול שלנו, רכב ההקפצה חיכה לנו בסמוך למעיין. הקפצנו את הנהגים לתחילת המסלול, נפרדנו לשלום וחזרנו הביתה להכנות לקראת השבת.

אז מה היה לנו?

טיול קצר וקליל בנופים היפים של הרי ירושלים ונחל רפאים, מתאים למשפחות. אפשר להגיע עם רכב קרוב למעיינות כך שלא חייבים לעשות את המסלול אלא לבקר רק במעיינות.

מה באיזור?

פארק נחל רפאים

גן החיות התנכ”י

אקווריום ישראל

לטעימה קטנה מהמסלול היכנסו לסרטון שהכנתי עבורכם

ניווט לעין לבן

ניווט לעין כמו במבה

מפת המסלול

לעוד טיולי מים

חזרה לדף הבית