מבית אורן לחניון האגם

הכרמל שופע במסלולי הליכה בכל מיני דרגות קושי וגם אם לא מצאתם מסלול שמתאים לכם אפשר לבנות מסלול ע”י חיבור של כמה שבילים, וזה מה שעשיתי במקרה הזה – לקחתי שלושה שבילים וחיברתי ביניהם, כדי שהמסלול לא יהיה קשה וארוך ויתאים למשפחות.

שימו לב להוראות ההליכה, מתחילים בסימון שבילים שחור, עוברים לירוק ומסיימים באדום.
אז בואו נתחיל…

המסלול קווי ולכן נדרש להגיע עם שני רכבים לצורך ההקפצה. נקודת ההתחלה היא בחוות הרוכבים בקיבוץ בית אורן ונקודת הסיום היא בחניון האגם. ההקפצה קצרה ולוקחת בערך 5 דק’ נסיעה.

תיאור הקפצת הרכבים

מגיעים תחילה עם כל הרכבים לחניון האגם. זהו חניון מקסים שנמצא על גדות נחל אורן. יש בו שולחנות, הוא מתאים לארוחת בוקר לפני תחילת המסלול ומותר להדליק אש בחניון (כמובן בזהירות). בחניון משאירים רכב אחד שישמש להקפיץ את הנהגים חזרה לנקודת ההתחלה ונוסעים עם כל המטיילים לתחילת המסלול לחוויית הרוכבים בבית אורן.

תיאור המסלול

מחנים את הרכב בחניון כורכר ליד חוות הסוסים וחוצים בזהירות את הכביש איתו עלינו מחניון האגם. ממש מעבר לכביש יש שביל רחב מסומן בסימון שבילים שחור – זהו השביל שלנו. הולכים בשביל הרחב והנוח במגמת ירידה. השביל מתפתל ימינה ועוד פעם ימינה ואז שמאלה ולאחר כ- 700 מ’ מגיעים לאנדרטה לזכר נספי אסון השריפה בכרמל.

אסון השריפה בכרמל

בתאריך ה-2.12.2010 התלקחה שריפת יער בהר הכרמל. השריפה, המכונה “אסון הכרמל”, שהיא הגדולה בתולדות המדינה, כילתה יער, חורש ובתי מגורים בשטח נרחב מתוך פארק הכרמל והיישובים סביבו. כ-17,000 איש פונו מבתיהם, קרוב ל-25,000 דונם ומיליוני עצים עלו באש. רק לאחר שלושה ימים כובתה האש. האנדרטה מנציחה 44 גברים ונשים שנספו בשריפה: נהג האוטובוס, שלושה כבאים, שלושה קציני משטרה ו-37 צוערי קורס קציני שירות בתי הסוהר ומפקדי הקורס שנשלחו לפנות אסירים מכלא “דמון”. האנדרטה הוקמה ממזרח לעיקול בו התקיים האסון, באזור המשקיף על הנוף בו השתוללה השריפה. במקום רחבה עגולה מגודרת התחומה בקיר ההנצחה ומאחורי הקיר נמתחת קורת מתכת רחבה. הקורה מתעקלת כלפי מעלה והיא מדמה את עיקול הכביש בו נשרף האוטובוס או להבה גדולה שכמעט ומשתלטת על כל השטח.

מבית אורן לחניון האגם
האנדרטה לזכר נספי אסון הכרמל

לאחר הביקור באנדרטה, ממשיכים עם סימון השבילים השחור שנמצא מאחורי תורני הדגלים. השביל הופך להיות צר והוא מוביל אותנו לעבר מחצבות קדומים.

מחצבות קדומים

מחצבות קדומים היא מחצבה קדומה של אבן גיר מהתקופה הרומית-ביזנטית. באתר נותרו סימני חציבה קדומה בצורת מדרגות בגדלים ובכיוונים שונים. בשטח ניתן לראות את עקבות עבודת החוצבים בצורת חריצים אלכסוניים ורדודים. עשרות מדרגות האבן מובילות לשום מקום, אבל הן מעידות על מחצבה עתיקה. נראה כי מקום זה שימש כמקור לאבני בנייה למספר ישובים קטנים ועתיקים.

מבית אורן לחניון האגם
מחצבות קדומים

לאחר שעוברים את מחצבות קדומים ממשיכים עם הסימון השחור עוד כמה עשרות מטרים, חולפים על פני מערה ומגיעים לפיצול שבילים עם סימון ירוק. כאן אנחנו נפרדים מהשביל עם הסימון השחור ומתחילים ללכת עם הסימון הירוק שיוביל אותנו עד לבריכה של עין אלון.

מבית אורן לחניון האגם
המערה מיד לאחר מחצבות קדומים

הולכים בשביל כשמסביבנו חורש ים תיכוני טיפוסי לכרמל ולאחר כ- 200 מ’ מגיעים לפיצול שבילים אדום. יש פה גם שריד מבנה עם קשת. אנחנו ממשיכים ישר עם הירוק. בהמשך, נחזור לכאן ונלך את האדום עד חניון האגם, אבל זה עוד מעט… בואו נגיע לעין אלון. בדרך לעין אלון, אנחנו נפגוש את נחל אורן ונעבור מס’ פעמים מצד אחד של הגדה לצד השני שלה.

מבית אורן לחניון האגם
מבית אורן לחניון האגם

השביל הירוק רחב ונוח. הנחל זורם בחורף ובאביב ופריחה עונתית וצבעונית מלווה את ההולכים בדרך. לאחר כ- 600 מ’ הליכה נוספים מגיעים אל עין אלון.

מבית אורן לחניון האגם
מבית אורן לחניון האגם

עין אלון

מעיין עין אלון הוא חלק מנחל אורן. המים נובעים מתוך הסלע ונאספים אל בריכה רדודה. המיקום של המעיין קסום מאוד, סביבו יש המון עצים וחורש – מיקום מצוין לפיקניק ופק”ל קפה.

מבית אורן לחניון האגם
עין אלון

לאחר הפסקה בעין אלון, חוזרים באותה הדרך שבאנו בה, בשביל הירוק עד לפיצול עם השביל האדום. בפיצול בוחרים בסימון האדום ולאחר כ- 1 ק”מ של הליכה מגיעים אל חניון האגם שם נמצא הרכב שהשארנו בתחילת היום ואיתו ייסעו הנהגים להביא את שאר הרכבים שנמצאים ליד חוות הרוכבים בבית אורן. מי שנשאר בחניון, מפנק את הנהגים ומכין להם בינתיים קפה או תה.

אז מה היה לנו?

מסלול קווי באורך של 3.5 ק”מ העובר במס’ נקודות עניין. המסלול במגמת ירידה ומתאים מאוד למשפחות, נחל אורן זורם בחורף ובאביב, הר הכרמל שירוק כל השנה ופריחה צבעונית עונתית על הרקע הירוק.

מה באזור?

  • חוויית הרוכבים בקיבוץ בית אורן
  • הכפרים הדרוזים דליית אל כרמל ועוספיא
  • מחנה המעפילים בעתלית

לטעימה קטנה מהמסלול היכנסו לסרטון שהכנתי עבורכם

אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם אוהבים לטייל ולגלות מקומות חדשים. לעוד המלצות תעקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק והירשמו גם כמנויים לערוץ היוטיוב שלי.

מפת המסלול

לעוד טיולי משפחות, לחצו כאן

לעוד טיולים בכרמל, לחצו כאן

חזרה לדף הבית