הסנפיר הקטן ועין ירקעם

בוקר יום שבת, אני וכמה מחברי מטיבי הלכת נסענו נגד הכיוון: כשכולם נסעו צפונה לראות את השלג של אחרי הסופה אנחנו נסענו דרומה לראות מים במדבר. מראה של מים במדבר בשילוב הנופים הדרמטיים הוא תמיד יפה ומיוחד. המסלול שלנו הוביל אותנו אל תצפית מרהיבה לעבר המכתש הגדול ולאחריה ירדנו דרך הסנפיר הקטן לעין ירקעם.

אזהרה- לא להגיע למסלול בימים עם עומס חום גבוה ובימים עם התראת שיטפונות

המסלול קווי ולכן מצריך הגעה ב- 2 רכבים. תחילת המסלול בחניון מטיילים בכניסה למפעל “אורון” וסיום המסלול בחניה של עין ירקעם. חברת “רותם” הקימה חניון לטובת המטיילים בכניסה למפעל אורון. במקום יש שולחנות, ברזיה ומקום שאפשר להשאיר רכב בבטחה.

תיאור המסלול

לאחר שסיימנו את ארוחת הבוקר ושתינו קפה, הקפצנו רכב אחד לחנייה של עין ירקעם ויצאנו לדרך. תחילת המסלול בכיוון צפונה במקביל לכביש שהגענו איתו. לאחר הליכה של כ- 500 מ’ הגענו לשביל רחב מסומן באדום. פנינו שמאלה (מערבה) לשביל והלכנו בו 600 מ’ עד שהגענו למסילת רכבת. כמובן שכולם שלפו את הטלפון מהכיס והתחילו לצלם את המסילה כמעט מכל זווית אפשרית (ממש סלב המסילה הזו…).

הסנפיר הקטן ועין ירקעם

חצינו את המסילה ופנינו ימינה לסימון שביל ישראל. מנקודה זו ועד לסיום, הלכנו על שביל ישראל (כיוון כללי צפונה). המשכנו ללכת ולאחר 200 מ’ שוב חצינו את מסילת הרכבת. השביל רחב ונוח וההליכה היא במקביל למצלעות המכתש הגדול. לאחר 1.5 ק”מ שוב חצינו את מסילת הרכבת (פעם שלישית גלידה..). מנקודה זו התחלנו לטפס על מצלעות המכתש לעבר הסנפיר הגדול. העלייה ארוכה אך לא תלולה. לאורך הדרך התענגנו על ריח פריחתם הנעים של שיחי רותם המדבר ועל עלי החצב המצוי שניקדו את הדרך בצבע ירוק.

מטפסים לעבר המכתש

לאחר קצת פחות מ- 2 ק”מ נוספים הגענו לתצפית מרהיבה לעבר המכתש הגדול. זהו המכתש השני בגודלו בארץ אחרי מכתש רמון. הוא קיבל את שמו מתוך השוואת גודלו ביחס לגודלו של המכתש הקטן והוא בעל שני שמות נוספים : “מכתש חתירה” על שם הנחל שזורם בתוכו ו”מכתש ירוחם” על שם הישוב ירוחם שנמצא בסמוך לו. המשכנו ללכת לאורך המצוק והגענו לנקודת תצפית נוספת.

נקודת תצפית לעבר המכתש
המכתש הגדול

לאחר הפסקה קצרה פנינו ימינה עם סימון שביל ישראל, טיפסנו, ירדנו ושוב טיפסנו עד שהגענו לפסגת הסנפיר הקטן- תצפית 360 מעלות של נוף מדברי עוצמתי. הסנפיר הקטן הוא אחד מקירותיו החיצוניים של המכתש המזכיר סנפיר של דג ומכאן שמו. לפנינו ירידה של 300 מ’ בשיפוע חד. ירדנו לאט ובזהירות בקצב “צב” והתחושה היא כאילו הולכים על להב של סכין…עד כדי כך השביל צר.

בזמן שירדנו, חלפו על פנינו מטיילים שעלו את הסנפיר והתלבטנו עם עצמנו מה יותר קשה- לעלות או לרדת…

מי שיורד
ומי שעולה

כשסיימנו לרדת את הסנפיר המשכנו ללכת כ- 200 מ’ נוספים ושוב הגענו ל… ניחשתם נכון… מסילת הרכבת. הפעם חצינו אותה מתחת לפני הקרקע בתוך מנהרת בטון נמוכה (זהירות על הראש). יצאנו מהמנהרה והמשכנו ללכת בדרך נוחה, חצינו בזהירות את הכביש והגענו לחניה של עין ירקעם- 4 שעות מהרגע שיצאנו ממפעל אורון (כאן נמצא הרכב שהשארנו בבוקר, זוכרים?). עין ירקעם הוא נקודה מקסימה בלב המדבר עם גב מים ומעיין עונתי שנובע בעיקר בחורף. ממליץ להגיע אליו ולהיכנס למים או אפילו רק לפק”ל קפה.

מהחניה הלכנו כרבע שעה עד למעיין ובו עשינו הפסקת קפה, אכלנו עוגות טובות צברנו כוחות ונסענו חזרה הביתה.

עין ירקעם

לסיכום

מסלול מאתגר באורך של כ- 9 ק”מ ששווה את המאמץ- נוף בראשיתי של המכתש הגדול ומעיין קסום בלב המדבר.

מה בסביבה

• חניון החולות הצבעוניים- “ארגז חול” עם מגוון צבעים גדול צבעוני. החניון נמצא בכניסה המזרחית של המכתש הגדול. בסמוך לו יש שולחנות פיקניק עם עצי אקליפטוס. זמן טוב להפסקת קפה בזמן שהילדים משתעשעים במילוי בקבוקים בחולות צבעוניים.
  • אתר העצים המאובנים- אתר מרתק אשר נמצא בסמוך לכביש החוצה את המכתש, שבו אפשר לחזות בתופעת טבע ייחודית למקום: גבישי אבן קוורץ שהתגבשה לצורות ומראה של עצים מאובנים.
  • גב ימין- גב מים עונתי שנמצא מרחק נסיעה קצר מעין ירקעם.

לטעימה קטנה מהמסלול היכנסו לסרטון שהכנתי עבורכם

קישור לתחילת המסלול

קישור לסוף המסלול (עין ירקעם)