שלוחת איילה וחורבת שמרי

הכרמל, אחד האזורים האהובים עלי והפעם אנחנו מטיילים ליד הישוב עופר. בדומה לעוד מסלולים בכרמל גם במסלול זה ישנה פריחה עונתית ונופים יפים. אזור זה, שנמצא בדרום הכרמל, מציע גם מסלולים נוחים שמתאימים למשפחות והמסלול הזה מתאים בהחלט למשפחות.

המסלול של שלוחת איילה וחורבת שמרי הוא מעגלי ואפשר לטייל אותו ב-3 ק”מ (מתאים למשפחות) או ב-5 ק”מ (למי שרוצה קצת יותר אתגר). שני המסלולים מעגליים ומתחילים ומסתיימים באותה נקודה.

המסלול מתאים להליכה באביב כאשר הפריחה בשיאה, אבל גם בחורף בימים לא גשומים.

תיאור המסלול

המסלול מתחיל בחניון כרמלים (ווייז מכיר). בחניון יש שולחן קק”ל אחד, אז קחו את זה בחשבון אם אתם מגיעים בקבוצה גדולה. אפשר לעצור בחניון הזיתים שנמצא על כביש 7022, כ- 800 מ’ לפני תחילת המסלול, שם יש יותר שולחנות. המסלול מתחיל ממש ליד חניון כרמלים. לחניון מוביל כביש גישה צר ומעבר לכביש הגישה ישנו פתח בגדר עם סימון שבילים ירוק. עוברים את הגדר ומתחילים ללכת עם השביל. לאחר הליכה קצרה הגענו לעין איילה. הנביעה ממש חלשה עד אפסית, לכן הבריכה ריקה ממים, אבל בכל זאת זו נקודה קסומה בדרך.

עין איילה

לאחר הביקור במעיין המשכנו עם השביל, שעובר בחורבות כפר ערבי שחרב במלחמת השחרור. שרידים אלו מרמזים על מה שקרה במבצע שוטר ביולי 1948 במהלך מלחמת העצמאות.

מבצע שוטר

באותם ימים שכנו כאן שלושה כפרים ערביים ששלטו על הדרך מתל אביב לחיפה. תושבי הכפרים הפגיזו וחסמו את הדרך לחיפה, לכן התנועה לחיפה נאלצה לעבור דרך ואדי מילק ולהקיף את הכרמל מצד מזרח. בפיקוד הצבא החליטו לכבוש את שלושת הכפרים ומכיוון שההפוגה השנייה במלחמה נכנסה לתוקף, וכדי לא להפר את ההפוגה, החיילים התחפשו לשוטרים ומכאן שמו של המבצע. בסיום המבצע כביש החוף נפתח לתנועת תחבורה יהודית ולאחר מלחמת השחרור הוקמו במקומם של שלושת הכפרים הערביים המושבים עין איילה, גבע הכרמל וכרם מהר”ל.

המשכנו ללכת על צלע שלוחת איילה, כשמימין לנו נפרס נוף מישור חוף הכרמל ובאופק נראו הישובים עין איילה, הבונים ודור, והחממות והשדות המעובדים על ידם. השביל מוקף סביב בצמחייה ים תיכונית אופיינית ובפריחה עונתית יפה וצבעונית בעיקר רקפות וכלניות.

חורבת שמרי

לאחר הליכה של כקילומטר בשביל הירוק ירדנו מהשלוחה בכמה מדרגות סלע פשוטות והגענו למבנה אבן עם שתי קשתות – זוהי חורבת שמרי. המבנה הוא מהתקופה העות’מאנית ושימש כנראה כמחסן. זה מקום טוב להפסקה קצרה, אנחנו עשינו פה הפסקת קפה.

המשכנו ללכת עם הסימון הירוק ולאחר כ- 100 מ’ הגענו לגשרון מתכת בצבע ירוק שמיד אחריו פנינו שמאלה לדרך ג’יפים רחבה מסומנת בסימון שבילים כחול. לאחר 100 מ’ נוספים הגענו לפיצול שבילים. פה זו צומת החלטה… מי שרוצה ללכת את המסלול הקצר ממשיך ישר בדרך עפר לא מסומנת ומי שרוצה את המסלול הארוך יותר פונה ימינה עם הסימון הכחול והשלט שמפנה לכיוון “עדנה רוג’רס”.

המסלול הקצר

בפיצול השבילים שהזכרתי קודם ממשיכים ישר בדרך הרחבה הלא מסומנת כ- 600 מ’ ופונים שמאלה בפיצול. לאחר כ- 150 מ’ נוספים מגיעים לפיצול שבילים עם סימון שחור. בנקודה זו פונים שמאלה לשביל השחור והולכים בו 700 מ’ עד למקום בו התחלנו את המסלול. לפני שמגיעים לסוף המסלול נבחין משמאל במבנה לבן מרובע עם כיפה, זהו קבר שייח’ שחאדה.

קבר שייח’ שחאדה

המסלול הארוך

בפיצול שהזכרתי קודם פונים ימינה עם הסימון הכחול לכיוון “עדנה רוג’רס”. השביל הכחול הוא רחב ומתפתל, יש בו עליות וירידות והוא מאתגר יותר מאשר המסלול הקצר. הולכים בשביל הכחול כ- 2.5 ק”מ עד למפגש עם שביל מסומן שחור. פונים שמאלה לשביל השחור והולכים בו עד לנקודת ההתחלה.

אז מה היה לנו?

מסלול מעגלי, הקצר מתאים למשפחות, הארוך מאתגר יותר, נוף מגוון בתוך חורש ים תיכוני בשבילים מוצלים וחשופים לשמש, קצת עליות וקצת ירידות. חניונים מסודרים לפיקניק, נוף יפה, פריחה עונתית…בקיצור הכל מהכל.

מה באיזור?

• יקב “אמפורה” בכרם מהר”ל
  • כנאפה/חומוס/על האש בכפר פורדיס
  • המדרחוב בזיכרון יעקב
  • פוד טראק בחניון אתאטורק

לטעימה קטנה מהמסלול היכנסו לסרטון שהכנתי עבורכם

אם הגעתם עד לכאן כנראה שאתם אוהבים לטייל ולגלות מקומות חדשים. לעוד המלצות תעקבו אחרי באינסטגרם ובפייסבוק והירשמו גם כמנויים לערוץ היוטיוב שלי.